Guide
Lokaler och bokningar
Vi erbjuder mångahanda lokaler för föreningar som verkar i vår krets. På studenthuset och Domma finns lokaler för möten, fester, sitsar och bastukvällar. En del av lokalerna kan bokas enligt behov och för en del beviljas användningsturer på bokningsrundorna. Föreningarna i vår krets kan även ansöka om en föreningslokal enkom för eget bruk. I den här guiden hittar du information om de lokaler som erbjuds och hur de kan bokas.
Bokningsläget för våra lokaler i lokalbokningskalendern.
Alina-salen
Alina-salen
Alina-salen lämpar sig som festlokal för din förening när ni planerar sitsar eller större fester. I Alina finns ett välutrustat kök med vars hjälp matlagningen för större sitsar lyckas. Med hjälp av ljudåtergivningssystemet och ljusbordet i salen håller ni festen igång och stämningen hög. Alina finns i tredje våningen i Nya studenthuset. Föreningarna i vår krets kan boka Alinasalen under bokningsrundorna som ordnas två gånger per år. Salen är mäkta populär så var på alerten under rundorna!
-
-
Adress
Mannerheimvägen 5 A, 3. vån.
-
-
-
Pris
100 € / tur.
-
-
-
Utrustning
I bokningen av Alina ingår själva salen och köket samt aulan. I salen finns bord och stol för en 80-personers bordsfest. Dessutom finns det högtalare, mixer och ljusutrustning. I köket finns två spisar med ugn samt kaffekokare, vattenkokare, värmeskåp, en snabb diskmaskin, kylskåp och frys.
-
-
-
Tillgänglighet
Lokalen är tillgängligt med hiss. Dörröppningarna är smalare än 90 cm på vissa ställen, så utrymmet är inte helt tillgängligt. Det finns en tillgänglig toalett i lokalen.
I lokalen finns en rullstol som kan lånas samt möjlighet till att använda induktionsslinga som kan lånas på vår servicebyrå.
I Alinasalen används inte rökmaskiner, däremot kan blinkande ljus användas.
Assistans-eller guidehundar får komma med till lokalen.
-
-
-
Observera
Det ryms 80 personer på en bordsfest och 100 personer på andra evenemang. För att garantera tryggheten och smidigheten på en fest som ordnas i Alina ska det finnas fyra ordningspersoner på alla evenemang, varav åtminstone en har deltagit på användningskursen för Alinasalen som ordnas årligen. Vi ber ordningspersonerna att underteckna en förpliktelse som lämnas till vår servicebyrå i samband med avhämtning av nycklar.
-
Möteslokaler
Möteslokaler
Behöver din förening en möteslokal för till exempel ett serminarium eller höstmöte? Vi erbjuder föreningarna möteslokaler för även större grupper. Möteslokalerna finns i Nya studenthuset och på Domma. Alla lokaler är utrustade med sedvanlig mötesteknik samt kaffe- och vattenkokare.
-
Barrikaadi
Lokal för ungefär 25 personer på Domma, Mechelingatan 3 D, vån. -1. Det finns tillgängligt tillträde med rullstol till lokalen. I lokalen finns en tillgänglig toalett.
-
Groudon
Lokal för ungefär 25 personer på Domma, Alkärrsgatan 11. Lokalen är tillgänglig för rörelsehämmade.
-
Wilhelmsson-salen
Lokal för ungefär 60 personer på Nya studenthuset, Mannerheimvägen 4, vån. 5. Förutom projektor finns det även en tuschtavla och talarstol. Lokalen är tillgängligt med hiss. Dörröppningarna är smalare än 90 cm på vissa ställen, så ut lokalen är inte helt tillgängligt. Det finns en tillgänglig toalett.
Takbastun Sivistys
Takbastun Sivistys
På takbastun Sivistys kan man ordna såväl somriga sitsar, lillajulsfester, cocktailtillställningar som bastukvällar! Bastulokalen som finns ovanom taken i Tölö lämpar sig för mångahanda tillställningar. Utöver bastu och gillestuga finns det även en inglasad terrass på Sivistys, där man kan ordna sitsar för upp till 40 personer.
-
-
Adress
Alkärrsgatan 11, vån. 3
-
-
-
Pris
sön–tors 155 €/8 h (kl. 8–16 eller 18–02)
fre–lör 220 €/8 h (kl. 8–16 eller 18–02)
-
-
-
Utrustning
På Sivistys finns en bastulokal med omklädningsrum, ett litet kök, gillestuga samt en stor taklagd och inglasad takterrass. I köket finns mikrovågsugn, kaffe- och vattenkokare, kylskåp och diskmaskin. I gillestugan finns kallskåp och TV. På terrassen finns bord och stolar för bordsfester för ungefär 40 personer.
-
-
-
Tillgänglighet
Sivistys finns på översta våningen på Domus Gaudium dit man kommer med hiss med rullstol. Vid dörren finns en tröskel. I lokalen finns en tillgänglig toalett. Inga rökmaskiner eller blinkande ljus används i lokalen. Assistanshundar och ledarhundar får följa med in i lokalen.
-
-
-
Observera
På Sivistys ryms ungefär 40 personer. Egna handdukar ska tas med för bastubad.
-
Föreningslokalerna
Föreningslokalerna
Vi delar ut lokaler för föreningarna även för mer permanent bruk. Föreningarna kan fritt ordna verksamhet som liknar dem i sina lokaler. En del vill erbjuda sina medlemmar ett gemensamt vardagsrum där man tillbringar tid med sina studiekompisar, en del däremot behöver en allaktivietslokal för olika evenemang. Lokalerna finns på Nya studenthuset och på Domma och de kan sökas på en lokalbokningsrunda som ordnas vartannat år. I lokalutdelningen delas föreningslokalerna ut till föreningarna för två år i taget.
Vanliga frågor
-
-
Hur kan jag boka lokaler?
Du kan boka möteslokaler genom att skicka e-post till adressen toimisto@hyy.fi. Föreningarna kan ha i kraft totalt fem lokalbokningar samtidigt.
-
-
-
Var ser jag bokningsläget för lokalerna?
Bokningsläget för våra lokaler som kan bokas av alla kan ses i lokalbokningskalendern.
-
-
-
Hur får jag nycklarna till den lokal jag bokat?
För bokningar under vardagar ska nycklarna avhämtas samma dag under servicebyråns öppettider. För bokningar under helger eller festhögtider ska nycklarna avhämtas senast föregående vardag före kl. 15.
-
-
-
Var och när ska jag återlämna nycklarna?
Nycklarna återlämnas till HUS servicebyrå följande vardag från bokningen före kl. 12.
-
-
-
Hur ska lokalerna städas efter användningen?
Lokalerna ska grundrengöras efter användningen och skräpen ska föras bort. Städningsanvisningar för Alinasalen finns i Alinas instruktionshäfte.
-
-
-
Hur betalas användningsavgiften?
Användningsavgiften för Alinasalen och Sivistys betalas i samband med avhämtning av nycklar på vår servicebyrå. Som betalmedel fungerar endast kort.
-
-
-
Kan man ordna privattillställningar, såsom födelsedagar eller examensfester i HUS lokaler?
Våra lokaler är avsedda för föreningar som verkar i vår krets så tyvärr kan man inte ordna privattillställningar i dem.
-
-
-
Hur söker jag en egen lokal för min förening?
Vartannat år ordnar vi en mer omfattande lokalansökning under vilken det är möjligt att ansöka om en lokal för föreningen, Dessutom ordnar vi en kompletterande ansökning två gånger per år. Vi informerar om alla ansökningstider i vår föreningsbulletin och på vår webbplats.
-
-
-
Kan vi skaffa egen utrustning till föreningslokalen?
Självklart! Lokaler som delats ut i lokalutdelningen får inredas så som föreningen vill.
-
-
-
Hurdana likabehandlingsprinciper bör följas i lokalerna?
I föreningslokalerna efterföljs principer för trygga rum, som utarbetas tillsammans med alla föreningar som använder samma lokal.
-