


Grundläggande banktjänster bör tryggas för internationella studerande
YTTRANDE
Studentkåren vid Helsingfors universitet (HUS) anser att de åtgärdsförslag som lagts fram angående förbättringen av tillgången till grundläggande banktjänster är ett steg i rätt riktning. Utländska medborgare som bor i Finland träffar ofta på många utmaningar då det gäller tillgången till grundläggande banktjänster och det är viktigt att effektivt och snabbt ingripa i detta.
Utländska medborgare upplever problem särskilt då de ska bli kunder i en bank. Tillgången till grundläggande banktjänster påverkas av skyldigheter och tillvägagångssätt som är baserade på risk och som föreskrivs av nuvarande lagstiftning. För att alla ska ha tillgång till de grundläggande banktjänster som avses i lagen, är det viktigt att inte tolka skyldigheterna alltför strikt.
Bankerna borde uppmanas att utveckla sina tillvägagångssätt ifråga om tjänster för utländska medborgare, så att processen skulle vara smidigare och mera förståelig för kunden. Bankerna borde också åläggas att följa upp behandlingstiden för ansökningar och sträva efter att aktivare åtgärda problem som uppstår under processen.
I promemorian beaktas inte behovet att utveckla bankernas kommunikation, som trots allt är ett betydande utvecklingsområde. Det är svårt för utländska medborgare att få banktjänster och att jämföra banker, eftersom tillgången till information på engelska är varierande. Bankerna borde utveckla och stärka sin engelskspråkiga kommunikation. Vi anser att det är skäl att i större utsträckning också informera om bankernas lagstadgade skyldigheter, vilka inverkar på tillgången till banktjänster för utländska medborgare. Samtidigt ska de som flyttar till Finland få mer information om det finländska banksystemets funktioner och om kundernas rättigheter att få grundläggande banktjänster.
Vi understöder åtgärder som främjar tillgängligheten då det gäller kundservice, som till exempel skyldigheten i enlighet med kreditinstitutslagen att erbjuda kundservice inom en skälig tidsfrist. I kundservicen ska ingå både att kundernas meddelanden och telefonsamtal besvaras och ärendehantering på bankkontoret. En utländsk medborgare måste nästan alltid komma överens om ett möte på bankkontoret för att öppna ett bankkonto. Det räcker länge att öppna ett konto på grund av att det finns få tider då man kan få service på engelska. Utländska medborgare har ändå inte möjlighet att göra detta på något annat sätt, eftersom de måste verifiera sin identitet. Processen drar också ut på tiden då kunderna är tvungna att vänta innan de får svar då de har kontaktat banken.
Genom skyldigheten att tillhandahålla kundservice är det möjligt att förbättra kvaliteten på servicen som ges utländska medborgare vilket underlättar anpassningen till Finland. Dessutom borde en uppföljning göras av hur väl bankerna har uppfyllt skyldigheten, så att det är möjligt att granska ifall tillgängligheten i fråga om kundservice har blivit bättre.
Vi understöder att bankerna blir skyldiga att erbjuda grundläggande banktjänster också till föreningar. Skyldigheten ska omfatta både registrerade och oregistrerade föreningar. Tjänsterna ska även vara skäligt prissatta och tillgången till kundservice ska ske inom rimlig tid. En bättre tillgång till banktjänster för föreningar skulle stödja föreningarnas verksamhet och följaktligen också civilsamhället samt delaktigheten i samhället.
Då man diskuterar de svårigheter utländska medborgare har att få banktjänster ska man beakta hur svårigheterna inverkar på integrationen. De svårigheter som till exempel utländska studerande och forskare har att öppna ett bankkonto eller få service försvårar märkbart anpassningen till det finländska samhället.
En internationell studerande eller forskare behöver ett bankkonto för att till exempel ta emot ett stipendium eller lön. Då det räcker oskäligt länge att öppna ett konto kan de internationella studerandena och arbetstagarna inte betala sin hyra eller övriga kostnader. Deras tid går till att kämpa med utmaningar istället för att studera eller arbeta. Svårigheterna att få tillgång till grundläggande banktjänster är en stor utmaning då det gäller hur internationella experter upplever Finlands dragningskraft.
Promemorian beaktar inte heller bankernas roll då det gäller stark autentisering av identiteten. Nätbankskoderna används i stor utsträckning i Finland både för att verifiera identiteten och för att logga in på tjänster. De gör det möjligt att delta i det finländska samhället. Utländska medborgare har uppenbara svårigheter att få koderna inom en rimlig tid. Till exempel har det krävts av internationella studerande som kommer från länder utanför EU/EES att de uppvisar ett finskt id-kort för att få nätbankskoder. Finansinspektionen har ändå gett anvisningar om att en person kan nekas en elektronisk identifieringstjänst endast om personen inte har en personbeteckning eller om hen inte är registrerad i befolkningsdatasystemet. Studerandena känner inte till detta, varvid de skaffar sig ett id-kort. Det räcker flera månader innan man får kortet, vilket förlänger processen att få nätbankskoder och skapar onödiga tilläggskostnader.
Processen har med rätta ansetts vara för lång, oklar och betungande. Eftersom man med nätbankskoder kan identifiera sig bland annat i myndigheternas tjänster, borde bankerna ha en stark skyldighet att erbjuda alla kunder koder med samma villkor och inom en skälig tidsram.