

Likabehandling i HUS
Likabehandling betyder att alla människor är lika värda oberoende av orsaker eller egenskaper bundna till en person. Exempel på detta är kön, ålder, etniskt eller nationellt ursprung, medborgarskap, språk, religion och övertygelse, åsikt, handikapp, hälsotillstånd eller sexuell läggning. Likabehandling hör till vår studentkårs värderingar.
De viktigaste dokumenten som styr vår verksamhet i frågor om likabehandling är likabehandlingsplanen och policyn. Likabehandlingsplanen styr vår interna verksamhet, till exempel för de föreningar som är verksamma inom HUS. Policyn beskriver de viktiga politiska riktlinjer för intressebevakningen, som styr vår verksamhet inom universitetet och i samhället.
Vi stöder de föreningar som är verksamma inom vår organisation och vi uppmuntrar dem att beakta likabehandling och att skapa en tryggare atmosfär för alla studenter. Föreningarnas verksamhet får inte strida mot vår likabehandlingsplan. Vi arrangerar årligen utbildningar i anknytning till olika områden inom likabehandling och vi har producerat en likabehandlingsguide för föreningarna. Föreningarna kan också låna en flyttbar induktionsslinga.
Vi erbjuder mångahanda lokaler för föreningar som verkar i vår krets. På studenthuset och Domma finns lokaler för möten, fester, sitsar och bastukvällar. Information om tillgängligheten hittar du här.
-
-
Principer om tryggare rum
I HUS verksamhet och evenemang iakttas principerna för ett tryggare rum. Syftet med principerna för ett tryggare rum är att skapa praxis med hjälp av vilka var och en kan främja en mer likvärdig och tryggare atmosfär.
-
-
- Behandla andra sakligt med respekt och värdesätt deras insats. Kom till exempel inte med inlägg om andra som är osakliga, nedvärderande eller går till personangrepp.
- När du ger återkoppling fokusera på konstruktiv kritik och var redo för en dialog.
- Vi alla har våra förmodanden och förutfattade meningar om andra. Försök vara medveten om dina förmodanden och ta hänsyn till mångfalden. Respektera de identiteter som personer själva har definierat och möt dem öppet; du kan inte veta vilken bakgrund, livssituation eller vilka erfarenheter som ligger bakom eller definiera någon annans identitet.
- HUS accepterar inte våld, ofredande, rasism, diskriminerande beteende eller språk.
- Respektera andra människors fysiska och mentala integritet samt de gränser som de satt. Nej betyder nej; trakassera aldrig någon verbalt eller genom att tafsa eller stirra.
- Se till att alla blir hörda och får delta i diskussioner. I en bra diskussion får alla säga sitt, blir hörda och, om de vill, bara lyssna. Prata inte samtidigt med andra och försök att använda ett språk som alla kan förstå.
- Behandla känsliga frågor med respekt och använd vid behov innehållsvarningar. Genom innehållsvarningar meddelas att frågan som tas upp kan innehålla material som kan väcka obehag eller upplevas kränkande.
- Var medveten om dina privilegier. Med privilegier avses de förmåner som individer får genom att tillhöra vissa sociala grupper. Privilegierna är förknippade till bland annat kön, sexuell läggning, hudfärg, klass, språk, hälsotillstånd eller religion.
- Om du bryter mot eller får tillsägelser om att ha brutit mot principerna för en trygg miljö, be om ursäkt. Alla gör misstag. Ställ dig förstående även till andras fel och försök i mån av möjlighet enas om frågan med de övriga parterna.
- Ingripa i den diskriminering som du ser eller erbjud ditt stöd för den som blivit diskriminerad. I problemsituationer kan du även kontakta evenemangssäkerhetsansvariga och/eller HUS kontaktpersoner för trakasserier.

Hjälp och stöd i låsta lägen
Har du råkat ut för problem i ditt liv som studerande? Har du märkt något missförhållande i dina studier eller i studielivet? Vi ger råd även när det uppstår svåra situationer i studielivet!
Du kan anmäla ditt problem på en blankett. Ett team som består av HUS personal behandlar anmälningarna som skickats in på blanketten och ger råd i frågor som gäller rättssäkerhet, likabehandling, diskriminering och trakasserier. Vi ger ett svar på din anmälan senast inom fem arbetsdagar.
HUS vidtar inte åtgärder utifrån din anmälan om inte den som gjort anmälan ger sitt samtycke. Du lägger väl märke till att HUS inte är en myndighet eller domare och att vi utifrån anmälan inte beslutar om sanktioner mot en enskild anställd, studerande eller föreningsaktör vid Helsingfors universitet.
Du kan också fylla i blanketten anonymt. Lägg märke till att ett ärende som har anmälts anonymt endast behandlas som allmän respons och HUS vidtar inte särskilda åtgärder.
Om du upplevt trakasserier av universitetets personal kan du också kontakta universitetets trakasseriombud, vars kontaktuppgifter finns i Flamma.
-
Trakasseriombuden är verksamma i situationer då det förekommit trakasserier i form av osakligt och oönskat beteende. Trakasserier kan innebära allt från miner, tal, meddelanden till gester eller beröring.
Enligt lagen definieras trakasserier som en kränkning av en persons människovärde så att det uppstår en atmosfär där personen känner sig förnedrad eller hotad. Trakasserierna kan hänföra sig till exempel till kön, ålder, ursprung, medborgarskap, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, verksamhet inom fackförening, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsvariation eller sexuell läggning.
Som trakasserier kan också tolkas situationer där man bryter mot föreningarnas principer för tryggare rum eller andra förhållningsregler.
Alla konfliktsituationer mellan personer är inte automatiskt trakasserier eller mobbning.
-
- Säg till åt den som uppför sig osakligt att personens beteende är störande. Tala om att du inte godkänner personens beteende och be personen sluta. Om du inte själv vågar närma dig den som trakasserar dig kan du till exempel be att din kompis säger till om saken. Om situationen uppstår i samband med verksamhet inom en förening eller i en föreningslokal kan du be om hjälp av en föreningsaktiv.
- Om trakasserierna fortsätter ska du skriva upp vad som har hänt och när det skedde, vem som var på plats och vad man har sagt till varandra. Spara eventuella e-post- och andra meddelanden. Det här underlättar då ärendet senare ska behandlas.
- Berätta att det förekommit störande beteende:
- Om en annan studerande trakasserar i en undervisningssituation tar du kontakt med den ansvariga läraren för kursen eller med någon annan i personalen.
- Om den som trakasserar hör till personalen tar du kontakt med universitetets trakasseriombud.
- Om det förekommer trakasserier i samband med studentföreningens verksamhet eller i studentföreningens lokaler tar du kontakt i första hand med de aktiva inom föreningen eller vid behov med HUS trakasseriombud.
- Om det förekommer trakasserier inom HUS eller i motsvarande situationer tar du kontakt med HUS trakasseriombud.
- Ta alltid kontakt med polisen om det förekommer misstanke om brott.
- Om du behöver diskussionshjälp kan du, om du vill, ta kontakt med SHVS eller andra instanser som erbjuder hjälp.
-
Alla trakasserisituationer är olika och vi försöker hitta lämpliga åtgärder för ifrågavarande fall. Här nedanför hittar du ett exempel på hur processen kan se ut i några olika slags situationer.
- Till en början diskuterar trakasseriombuden med dig om det som hänt och om dina önskemål om hur man bäst kunde hantera situationen. Alla fortsatta åtgärder vidtas helt på dina villkor. Om du vill fortsätter vi inte behandla ärendet och diskussionerna stannar mellan dig och trakasseriombudet. Beroende på hurdan trakasserisituationen har varit kan trakasseriombudet hänvisa dig vidare till en annan instans.
- Därefter tar trakasseriombuden kontakt med den som anklagats för trakasserierna, beroende på hur situationen ser ut och vilka möjligheter det finns att hitta en lösning. Också den anklagade har rätt att bli hörd och framföra sin egen syn på saken.
- Efter det här kan trakasseriombuden föra ärendet vidare bland annat på följande sätt:
- Trakasseriombuden diskuterar separat med båda parterna. Ibland kan det räcka med detta och ärendet är uppklarat.
- Ibland ber man att de föreningsaktiva kommer med för att reda ut händelsen, om trakasserisituationen skett på en tillställning som föreningen ordnat eller i en föreningslokal.
- I vissa fall ber trakasseriombuden att parterna deltar i ett gemensamt möte. Syftet med detta möte är att parterna får en möjlighet att diskutera det som hänt och eventuellt hitta en lösning på situationen som båda parterna är nöjda med. Trakasseriombuden stöder och leder diskussionen.
- Det är viktigt att du kommer ihåg att det i alla situationer inte går att hitta en enkel lösning som alla är nöjda med.

Likabehandling på universitetet
Jämställdhets- och likabehandlingskommittén spelar en central roll i likabehandlingsfrågor vid Helsingfors universitet. I kommittén sitter bland annat prorektor med ansvar för likabehandling, universitetets jämställdhetsansvariga samt två studentrepresentanter. Kommittén ansvarar för att likabehandling främjas vid universitetet, till exempel med hjälp av universitetets jämställdhets- och likabehandlingsplanen. Ta gärna modigt kontakt med medlemmarna om du vill medverka till att likabehandling förverkligas vid universitetet!
Att studierna är lättillgängliga stöds med hjälp av individuella arrangemang. Individuella arrangemang är praktiska arrangemang vars syfte är att underlätta att studierna fortskrider. Du kan behöva arrangemang till exempel på grund av lässvårigheter eller om du har en funktionsvariation i något av dina sinnen. Hur de individuella arrangemangen förverkligas bestäms utgående från din situation och dina behov. Exempel på dylika arrangemang är tillgång till föreläsningsmaterialet på förhand, tilläggstid för att lämna in en uppgift eller ett alternativt sätt att avlägga en studieprestation.
Det finns både jämställdhets- och tillgänglighetskontaktpersoner på universitetet. Du kan kontakta dem med låg tröskel i frågor som handlar om jämställdhet och tillgänglighet. Du hittar kontaktuppgifter här.