


WSC: Orimliga höjningar av kollektivtrafikpriserna hotar fattiga och studenter
STÄLLNINGSTAGANDEN
Den 14 augusti rapporterade Yle att HRT har föreslagit prishöjningar för 2026–2028, vilket skulle innebära en höjning av priset på en 30-dagars AB-zonbiljett till nästan 90 euro och en enkelbiljett till cirka 3,85 euro.
Nätverket World Student Capital och studentkårerna vid de högskolor och universitet i huvudstadsregionen som hör till nätverket är oroade över den pågående trenden att höja kollektivtrafikpriserna istället för att hitta alternativa finansieringsmodeller. Den nuvarande prisnivån på en AB-biljett (enkelbiljett för vuxna 3,20 euro och periodbiljett 72,10 euro) är redan orimligt hög för vissa familjer som bor i förorterna och för dem som ibland gör korta resor i innerstaden.
I WSC-nätverket är vi särskilt oroade över hur höjningarna kommer att påverka studenterna i huvudstadsregionen. Universitets- och yrkeshögskolestudenter har länge varit i en svår ekonomisk situation. Studiebidrag och bostadsbidrag räcker inte för att täcka levnads- och studiekostnaderna, vilket är anledningen till att allt fler av dem måste ta till studielån, arbete eller sparande. Att bygga studenternas försörjning på osäkra och betungande val är en ohållbar och orättvis ekvation. Eventuella höjningar skulle ytterligare komplicera studenternas ekonomiska situation, deras förmåga att delta i studier och vara en del av universitetsgemenskapen.
Vi berömmer beslutsfattarna i Esbo och Helsingfors stadsfullmäktige för deras strikta negativa hållning till HRT:s påtryckningar att höja biljettpriserna, och för deras vision att separera infrastrukturersättning från biljettpriser. Den nuvarande modellen, där HRT betalar ersättning till kommunerna för till exempel användning av spårvagnar, har skapat ett ständigt tryck att höja priserna på kollektivtrafikbiljetter, och det finns en tydlig förändring som kan dämpa höjningarna.
HRT:s styrelse och andra ägarkommuner måste ha ett ansvarsfullt och kundorienterat förhållningssätt till prissättningen av kollektivtrafiken. Prishöjningar får inte hindra invånarna från att använda kollektivtrafiken, utan den måste vara attraktiv och tillgänglig för alla. Mer hållbara finansieringsmodeller och samarbetsformer måste hittas som inte i onödan belastar plånböckerna för stadsbor och studenter som redan befinner sig i en svår situation. Kollektivtrafiken måste vara en del av en hållbar och rättvis stadsutveckling, inte en börda som marginaliserar vissa invånare.
Viena Pentikäinen
WSC styrelseordförande
WSC medlemmar: Arcada Studerandekår – ASK, Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta – O’Diako, Haaga-Helian opiskelijakunta Helga, Studentkåren vid Helsingfors universitet (HYY), Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (HUMAKO), Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (Laureamko), Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA, Svenska Handelshögskolans Studentkår (SHS) och Konstuniversitetets studentkår KonSt.