


Programmet för ungdomsarbete och -politik har glömt bort högskolestuderandena
YTTRANDE
Regeringens ungdomspolitiska mål och åtgärder: Korg 1: Varje ung person ska ha en väg som för hen framåt
Utkastet saknar helt och hållet faktorer som är viktiga för unga personers liv och välfärd, som till exempel försörjning, social trygghet, boende, bostadslöshet, arbetsliv och arbetslöshet. Även utbildningspolitiken och differentieringen av kunnandet saknas nästan helt. Man kan inte tala om att unga har en väg som för dem framåt om man inte beaktar social- och utbildningspolitiken på ett heltäckande sätt.
Motion, kultur, fritidssysselsättning och mentalvårdstjänster räcker tyvärr inte om den unga inte har en bostad eller om den ungas försörjning inte är tillräcklig för att hen ska klara sig. Fattigdom och oro över försörjningen inverkar kraftigt på ungas välfärd och psykiska hälsa. Utkastet saknar också socioekonomiska och regionala skillnader. De ungas välfärd är polariserad och det här borde synas även i de åtgärder som programmet presenterar.
Ett nytt mål borde läggas till i korgen: Vi garanterar att varje ung person har de förutsättningar som behövs för välfärd. Till detta mål läggs till åtgärder som omfattar försörjning, social trygghet, boende, bostadslöshet, arbetsliv och arbetslöshet samt utbildningspolitik. Då det gäller högskolestuderande ska särskild uppmärksamhet fästas vid studiestödet.
Vid uppföljningen och utvärderingen av RUNGPO-programmet ska som en del av programmets förverkligande särskilt beaktas de åtgärder och den politik som riktar sig till unga, som till exempel hur ändringar i den sociala tryggheten inverkar på välfärden och den psykiska hälsan. För att regeringens egna mål ska förverkligas bör man även lägga till åtgärder i RUNGPO-programmet som riktar sig till unga som hör till minoriteter eller vars likabehandling och jämlikhet hotas eller som är i en sårbar ställning och hotas av marginalisering. Ytterligare borde RUNGPO-programmet beakta socioekonomiska skillnader bland unga och familjer, marginalisering som sker över generationsgränserna samt regionala skillnader.
HUS känner oro inför den märkbara ändringen av riktlinjerna i RUNGPO-programmet, eftersom programmet fullständigt har glömt bort högskolestuderandena. Det är viktigt att programmet identifierar högskolestuderandenas särskilda ställning och beaktar till exempel den särskilda ställning som SHVS har i att stödja högskolestuderandenas välfärd. Då vi tar hand om studerandena förebygger vi icke-önskade avbrott och dröjsmål i studierna samtidigt som vi också förebygger mänskligt lidande på individnivå, som i sin tur förorsakar skada både för individen och samhället. Vi föreslår därför följande tillägg: Arbete för att främja välfärden utförs även i högskolorna och i samarbete med SHVS.
Regeringens ungdomspolitiska mål och åtgärder: Korg 2: Mångsidig kunskap och redskap för att stödja ungas mentala välbefinnande
HUS anser att det är viktigt att terapigarantin nämns i RUNGPO-programmet. Insatserna på välfärdsområdena för att förverkliga terapigarantin är ett steg åt rätt håll. Det skulle ändå vara viktigt att alla unga omfattas av terapigarantin, det vill säga unga ända upp till 29 års ålder i enlighet med ungdomslagen. Den årliga tilläggsinvesteringen på 35 miljoner kan också vara för liten i och med att investeringen fördelas mellan alla välfärdsområden i landet. Tjänsterna som omfattas av terapigarantin ska i regel vara avgiftsfria och möjliga att använda ur ett ekonomiskt perspektiv, så att de som har det största behovet av tjänsterna verkligen kan använda dem.
Vi föreslår ett tillägg: Vi säkerställer att terapigarantin för barn och unga förverkligas och är av god kvalitet. Övre åldersgränsen för terapigarantin sträcker sig enligt ungdomslagen till personer som är yngre än 29 år och terapigarantin förverkligas i första hand i de ungas närmiljö, det vill säga inom studerandevården. Vi säkerställer tillgången till terapigarantin (t.ex. familjeterapi och s.k. NEET-unga), enligt behov och situation, även inom andra bastjänster inom hälsovården. Vi beaktar de ungas delaktighet vid verkställandet av terapigarantin och vid utvecklingen av servicen.
Vi föreslår även ett tillägg: Vi säkerställer att den unga i rätt tid får tillgång till mentalvårdstjänster av hög kvalitet. Med dessa tjänster avser vi lågtröskeltjänster inom mentalvården (t.ex. chattjänster), mentalvårdstjänster inom hälsovårdens bastjänster (t.ex. studerandevård och terapigaranti, tjänster inom den specialiserade sjukvården (t.ex. ungdomspsykiatrisk vård och avdelningsvård på sjukhus) samt rehabilitering (t.ex. FPA:s rehabiliterande psykoterapi).
Regeringens ungdomspolitiska mål och åtgärder: Korg 3: De ungas välfärd stöds genom att förstärka delaktigheten, gemenskapen och tryggheten
Mobbning och diskriminering inverkar negativt på den psykiska hälsan och ökar risken för psykiska hälsoproblem. Åtgärder i anknytning till mobbning och diskriminering borde ha en mera framträdande och specifik roll i utkastet och samtidigt beakta alla utbildningsstadier, inklusive högskoleutbildningen. Alla har rätt till fysisk och psykologisk trygghet. Förebyggande av mobbning och diskriminering samt främjande av likabehandling och jämlikhet ska ske systematiskt i de ungas alla uppväxt- och utbildningsmiljöer och garanteras tillräckliga resurser. Vi behöver stärka känslo- och interaktionsförmågan samt förmågan att fungera i grupp. Vi behöver även förebyggande åtgärder och metoder för att ingripa. I RUNGPO-utkastet nämns inte heller rasism, som forskning har påvisat att är ett hot mot ungas psykiska hälsa. Utkastet borde kompletteras med ett omnämnande om att förebygga rasism.
Övriga åsikter om programmet
I RUNGPO-utkastet står att regeringens vision är en övergripande och konsekvent ungdomspolitik, som förstärker de ungas välfärd. Trots detta har man från RUNGPO-utkastet strukit innehåll, som fanns i de tidigare programmen, och som är betydelsefulla för ungas uppväxt- och livsförhållanden, till exempel utbildningspolitik, social trygghet, boende och arbetsliv, och högskolestuderandena beaktas inte överhuvudtaget. Majoriteten av högskolestuderandena är unga, vilket betyder att de ungas välfärd inte kan förbättras om man inte beaktar alla grupper av unga. Varje punkt i utkastet borde också beakta högskolestuderandena. Utkastet har inte definierat indikatorer för de mål som RUNGPO-programmet strävar efter att uppnå. Detta försvårar märkbart uppföljningen av programmet och utvärderingen av hur programmet har förverkligats.
Mer information
Teemu Virtanen
Socialpolitisk sakkunnig
teemu.virtanen@hyy.fi