Stäng

Föreningsbulletin 9/2021

7.5.2021

Föreningsbulletin 9/2021

1 Floradagens program bjuder universitetsgemenskapet till att fira läsårets avslutning den 12 maj!
2 Anmäl dig till Öppningskarnevalen den 6 september!
3 ANMÄL DIG SOM KONTROLLARRANGÖR TILL GULISÄVENTYRET!
4 Ansök om stöd för innovativa inlärningsformer – Ansökningsperioden har förlängts till 13.5.2021!
5 Sommarbostäder till era medlemmar?
6 De bästa distansevenemangidéerna sparas – svara på vår enkät
7 Besvara välbefinnande- och jämlikhetsenkäten!
8 Behöver er förening tilläggsresurser för att ordna distansevenemang – vi har expertis att erbjuda!
9 Ansöka om möbleringsstöd!
10 Aktualitetsöversikt om corona

 

1 Floradagens program bjuder universitetsgemenskapet till att fira läsårets avslutning den 12 maj!

Hela universitetsgemenskapets gemensamma avslutningsfest – Floradagen – närmar sig! Tillsammans med organisatörerna, det vill säga HUS, studentorganisationer och Helsingfors universitet har vi planerat mångsidigt och glänsande program till vårt gemensamma nöje!

Våra fantastiska studerande har producerat grymma blickar till studentlivet runt Helsingfors universitets olika campus. Universitetets farmacifakultet tar i sitt naturdokument med oss till Viks Arboretum för att bekanta oss med dess förvånansvärt mångsidiga arter. Studerandena vid matematisk-naturvetenskapliga fakulteten kikar in på livsrytmen av en studerande bosatt i Gumtäkt i sitt naturliga habitat. Condus i sin tur bjuder universitetsgemenskapet på en utsikt över Brobergsterrassens fantastiska vyer. Mejlans studentföreningar presenteras i form av grymma TikTok-trender! Programmet som producerats av föreningarna krönas av halarmodevisning, där man får beundra färgglada halare från olika fakultet.

Floradagens sändning streamas den 12 maj kl. 17–19 på Tiedekulma Live-plattformen. Anmäl dig till Floradagens virtuella fest här: https://www.lyyti.fi/reg/flora2021/se

 

***

 

2 Anmäl dig till Öppningskarnevalen den 6 september!

Vill din förening vara med på Öppningskarnevalen i år? Anmälningstiden har nu börjat! I år firas Öppningskarnevalen på måndag den 6 september 2021.

På grund av Corona pandemin är vi tvungna att planera om arrangemangen kring Öppningskarnevalen med hänsyn till hälsosäkerheten. På grund av eventuella restriktioner för offentliga evenemang i september kommer vi att planera Öppningskarnevalen till ett evenemang som arrangeras helt utomhus denna gång.

Senast i augusti kommer vi att informera noggrannare om Öppningskarnevalens nya arrangemang. Oavsett ber vi er att redan nu boka er utställningsstånd till Öppningskarnevalen. Den slutgiltiga placeringen av föreningens utställningsstånd avgörs inte efter föreningsklassen. Om du vill ha viss typ av föreningar som grannar till ditt utställningsstånd, var god och nämn även detta på blanketten.

Vi strävar efter att kunna erbjuda ett (1) bord och en (1) stol till så många utställningsständer som möjligt. I denna exceptionella situation är vi dock tacksamma, om ni har möjlighet att ta med er egna bord och stolar för att vi får möblerna att räcka till åt alla som behöver. Ifall ni har möjlighet att ta med er egna bord och stolar, ber vi er att informera oss om detta på förhand på blanketten.

Därtill, eftersom vi är alla utomhus i år ber vi er att informera oss om er förening har ett eget tält. Vi tackar er redan på förhand för er förståelse och samarbetsvillighet för att kunna förverkliga evenemanget.

Ifall din förening har några särskilda behov eller det finns något anmärkningsvärt med utställningsstånden, informera oss om det på blanketten. Notera att det är osannolikt att eluttag kan arrangeras till utställningsständerna som ligger utomhus.

Vänligen skicka in er anmälan snarast möjligt. Sista anmälningsdagen är den 15 augusti kl. 23.59. OBS! Ni kan editera denna blankett fram till den 15 augusti kl. 23.59 via bekräftelsemeddelandet som ni får efter att ni anmält er.

Anmälningsblankett: https://www.lyyti.fi/reg/Avajaiskarnevaalit_2021/se

 

***

 

3 ANMÄL DIG SOM KONTROLLARRANGÖR TILL GULISÄVENTYRET!

Gulisäventyret, som ordnas av HUS, är en tvärvetenskaplig djupdykning i studentkåren, föreningarna inom studentkåren och dess samarbetspartner. Att arrangera en kontroll är ett roligt sätt att presentera sin förening för nya studerande! Gulisäventyret ordnas 23.9.2021 kl. 16 – 20.

Den här hösten måste Gulisäventyret ordnas helt och hållet utomhus på grund av coronapandemin. Det här kräver eventuellt ny slags kreativitet av kontrollarrangörerna och glimt i ögat. Det här året placerar HUS ut kontrollerna men du kan framföra önskemål om kontrollens terräng och läge. Kontrollen kan även genomföras på distans. Se förutsättningarna för kontrollen här http://sv.fuksiseikkailu.fi/anmaler och tipsen för att genomföra en bra kontroll här: http://sv.fuksiseikkailu.fi/brakontroller

Alla föreningar inom HUS kan anmäla en kontroll till Gulisäventyret!

Deadline för anmälan är 15.8.2021 kl. 23.59

Anmäl dig som kontrollarrangör här: https://www.lyyti.fi/reg/fuksiseikkailu2021_rastit/se

 

***

 

4 Ansök om stöd för innovativa inlärningsformer – Ansökningsperioden har förlängts till 13.5.2021!

HUS beviljar understöd för nya studieprojekt som organiseras av studenter. Projekten kan t.ex. handla om att utveckla nya undervisningsmetoder, tillämpa teori i praktiken eller främja yrkesmässiga färdigheter. Stöd beviljas inte retroaktivt.

Under årens lopp har stöd för innovativa inlärningsformer getts för exempelvis en tvålverkstad som ordnades av livsmedelsvetarna, en sadelkurs som veterinärmedicinarna höll, för workshoparbete under ett internationellt miljöseminarium och för humanisternas studiecirkel om konstutställningar.

Läs mera:
https://api.hyy.fi/wp-content/uploads/2021/04/innotuki_2021_kolmikielinen_jatkohaku.pdf

 

***

 

5 Sommarbostäder till era medlemmar?

Saknar era medlemmar bostäder från Helsingfors för sommaren? Finns det behov för studentbostad om någon behöver ett miljöombyte eller en kompis ska sommarjobba i huvudstadsregionen? Under sommartiden kan Aalto-universitetets studentkårens bostäder hyras ut även till andra än studerande.

Dela gärna meddelandet med era medlemmar och andra som är intresserade av sommarbostäder!

—————–
Sommarbostäder

Behöver du eller din kompis en bostad för sommaren från Esbo eller Helsingfors? På sommaren kan Aalto-universitetets studentkårs bostäder hyras med tidsbestämda hyreskontrakt under perioden 1.4–31.8. Detta är ett utmärkt tillfälle att bo i studentboende till ett rimligt pris, till exempel om du kommer till huvudstadsregionen för att sommarjobba.

På sommaren är det möjligt att hyra delade bostäder i Esbo och tvåor och treor i Helsingfors. Det finns inga tillgängliga studiolägenheter, men det är möjligt att bo ensam även i tvåorna och treorna. Alla bostäder är omöblerade.

Läs mer: https://www.ayy.fi/sv/boende/sommarbostader

 

***

 

6 De bästa distansevenemangidéerna sparas – svara på vår enkät

Trots att Coronakrisen kanske håller på att ge efter är det bra att spara de bästa distansevenemangidéerna som man kommit på under dessa tider för säkerhets skull. Man vet ju aldrig, när de kan behövas igen.

Berätta dina Corona tiders bästa distansevenemangidéer via denna blankett:
https://www.lyyti.fi/questions/96a1e23431

 

***

 

7 Besvara välbefinnande- och jämlikhetsenkäten!

Är studiehandledningen på universitetet tillräcklig? Har du upplevt diskriminering eller osakligt beteende?

HUS genomför en enkät om välbefinnande och jämlikhet hos sina medlemmar. Genom att besvara enkäten ger du oss viktig data som används till att påverka på universitetet och utveckla vår egen verksamhet.

Bland respondenterna lottar vi ut trådlösa hörlurar och ett aktivitetsarmband!

Besvara enkäten senast 16.5.: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/111309/lomake.html?rinnakkaislomake=Valbefinnandejamlik

 

***

 

8 Behöver er förening tilläggsresurser för att ordna distansevenemang – vi har expertis att erbjuda!

Streamingproffsen Antti Pollari och Julius Uusinarkaus har lovat att mot betalning sälja sina tjänster till föreningar inom HUS som vill streama sina distansevenemang.

Använd kontaktuppgifterna nedan för att höra av er ifall ni behöver de här tjänsterna:

Antti Pollari – pollari@piuhajabitti.fi
Julius Uusinarkaus – julius@uusinarkaus.com

 

***

 

9 Ansöka om möbleringsstöd!

HUS stöder föreningar som vill skaffa möbler till sina föreningslokaler. Stödet är främst avsett för föreningar som verkar i HUS utrymmen och det ska i främsta hand användas till att köpa bord, stolar, låsbara skåp och andra inredningsartiklar. Önskemålet är att möblerna ska öka trivseln i föreningslokalerna och därmed också föreningarnas vilja att ta väl hand om sina lokaler.

Då stödet fördelas fästs uppmärksamhet vid bl.a. följande: hur ekologisk anskaffningen är, hållbarheten och behovet. Stödet är inte avsett att täcka hela kostnaden, utan den förening som ansöker om stöd förväntas också delta i finansieringen.

Stödet kan ansökas året runt. Ansök om stöd med en fritt formulerad ansökan, där det framgår:
– vilken/vilka förening/ar som ansöker
– vad det är man vill anskaffa
– budget
– motiveringar till anskaffningen

Ansökningarna kan skickas per e-post till jarjesto(at)hyy.fi eller per vanlig post till Studentkåren vid Helsingfors universitet, PB 1099, 00101 HELSINGFORS. De föreningar som får stöd måste skicka in kopior på kvittona till samma adress inom fyra månader från det att stödet beviljats.

Mera information:

Sakkunnig (föreningar) Miran Hamidulla
050 537 3798
miran.hamidulla@hyy.fi

 

***

 

10 Aktualitetsöversikt om corona

Föreningssektorn granskar coronaläget med två veckors mellanrum och meddelar om restriktionsläget i föreningsbulletinen samt andra väsentliga ärenden som gäller coronaläget.

Coronaläget har inte blivit avsevärt lindrigare så restriktioner gäller fortfarande, du kan kontrollera dem här: www.hyy.fi/coronaanvisningar

Tveka inte att kontakta föreningssektorn om du eller din förening har frågor! Du hittar kontaktuppgifterna på HUS webbplats och på coronainstruktionssidorna och kontaktuppgiftssidan.