21.5.2021

Föreningsbulletin 10/2021

1 Utbyte av HUS föreningsexpert
2 Anmäl dig till Öppningskarnevalen den 6 september!
3 ANMÄL DIG SOM KONTROLLARRANGÖR TILL GULISÄVENTYRET!
4 De bästa distansevenemangidéerna sparas – svara på vår enkät
5 Påminnelse för föreningar om bokning av bastu- och möteslokaler för hösten
6 Behöver er förening tilläggsresurser för att ordna distansevenemang – vi har expertis att erbjuda!
7 Ansöka om möbleringsstöd!
8 Aktualitetsöversikt om corona

 

 

1 Utbyte av HUS föreningsexpert

Jaakko Kalske har återvänt till HUS föreningsexpert från sin arbetsledighet från och med den 17 maj och vikarien Miran Hamidulla står till er tjänst endast fram till den 27 maj. Experterna byts ut, men servicen förblir densamma. Ni kan även i fortsättningen kontakta experten i föreningsrelaterade problem.

”Tack alla HUS föreningsaktörer för denna vår. Det var ett nöje att samarbeta med er. Jag önskar er en god och förhoppningsvis mindre coronabegränsad fortsättning på året!” – Miran Hamidulla

“Ny gammal” sakkunnig (föreningar) Jaakko Kalske
050 537 3798
jaakko.kalske@hyy.fi

 

**

 

2 Anmäl dig till Öppningskarnevalen den 6 september!

Vill din förening vara med på Öppningskarnevalen i år? Anmälningstiden har nu börjat! I år firas Öppningskarnevalen på måndag den 6 september 2021.

På grund av Corona pandemin är vi tvungna att planera om arrangemangen kring Öppningskarnevalen med hänsyn till hälsosäkerheten. På grund av eventuella restriktioner för offentliga evenemang i september kommer vi att planera Öppningskarnevalen till ett evenemang som arrangeras helt utomhus denna gång.

Senast i augusti kommer vi att informera noggrannare om Öppningskarnevalens nya arrangemang. Oavsett ber vi er att redan nu boka er utställningsstånd till Öppningskarnevalen. Den slutgiltiga placeringen av föreningens utställningsstånd avgörs inte efter föreningsklassen. Om du vill ha viss typ av föreningar som grannar till ditt utställningsstånd, var god och nämn även detta på blanketten.

Vi strävar efter att kunna erbjuda ett (1) bord och en (1) stol till så många utställningsständer som möjligt. I denna exceptionella situation är vi dock tacksamma, om ni har möjlighet att ta med er egna bord och stolar för att vi får möblerna att räcka till åt alla som behöver. Ifall ni har möjlighet att ta med er egna bord och stolar, ber vi er att informera oss om detta på förhand på blanketten.

Därtill, eftersom vi är alla utomhus i år ber vi er att informera oss om er förening har ett eget tält. Vi tackar er redan på förhand för er förståelse och samarbetsvillighet för att kunna förverkliga evenemanget.

Ifall din förening har några särskilda behov eller det finns något anmärkningsvärt med utställningsstånden, informera oss om det på blanketten. Notera att det är osannolikt att eluttag kan arrangeras till utställningsständerna som ligger utomhus.

Vänligen skicka in er anmälan snarast möjligt. Sista anmälningsdagen är den 15 augusti kl. 23.59. OBS! Ni kan editera denna blankett fram till den 15 augusti kl. 23.59 via bekräftelsemeddelandet som ni får efter att ni anmält er.

Anmälningsblankett: https://www.lyyti.fi/reg/Avajaiskarnevaalit_2021/se

 

**

 

3 ANMÄL DIG SOM KONTROLLARRANGÖR TILL GULISÄVENTYRET!

Gulisäventyret, som ordnas av HUS, är en tvärvetenskaplig djupdykning i studentkåren, föreningarna inom studentkåren och dess samarbetspartner. Att arrangera en kontroll är ett roligt sätt att presentera sin förening för nya studerande! Gulisäventyret ordnas 23.9.2021 kl. 16 – 20.

Den här hösten måste Gulisäventyret ordnas helt och hållet utomhus på grund av coronapandemin. Det här kräver eventuellt ny slags kreativitet av kontrollarrangörerna och glimt i ögat. Det här året placerar HUS ut kontrollerna men du kan framföra önskemål om kontrollens terräng och läge. Kontrollen kan även genomföras på distans. Se förutsättningarna för kontrollen här http://sv.fuksiseikkailu.fi/anmaler och tipsen för att genomföra en bra kontroll här: http://sv.fuksiseikkailu.fi/brakontroller

Alla föreningar inom HUS kan anmäla en kontroll till Gulisäventyret!

Deadline för anmälan är 15.8.2021 kl. 23.59

Anmäl dig som kontrollarrangör här: https://www.lyyti.fi/reg/fuksiseikkailu2021_rastit/se

 

**

 

4 De bästa distansevenemangidéerna sparas – svara på vår enkät

Trots att Coronakrisen kanske håller på att ge efter är det bra att spara de bästa distansevenemangidéerna som man kommit på under dessa tider för säkerhets skull. Man vet ju aldrig, när de kan behövas igen.

Berätta dina Corona tiders bästa distansevenemangidéer via denna blankett:
https://www.lyyti.fi/questions/96a1e23431

 

**

 

5 Påminnelse för föreningar om bokning av bastu- och möteslokaler för hösten

Servicebyrån har fått en del förfrågningar angående bokning av HUS lokaler (utom Alinasalen) för hösten. Många har haft uppfattningen att det skulle vara förbjudet att göra bokningar för hösten.

Så är det ändå inte, så om ni på föreningen redan nu vet att ni kommer att ha ett möte eller övrigt evenemang som en HUS lokal behövs bokas för, så kan den bokas via servicebyrån som vanligt (toimisto@hyy.fi).

Vänliga hälsningar
Föreningssektorn

 

**

 

6 Behöver er förening tilläggsresurser för att ordna distansevenemang – vi har expertis att erbjuda!

Streamingproffsen Antti Pollari och Julius Uusinarkaus har lovat att mot betalning sälja sina tjänster till föreningar inom HUS som vill streama sina distansevenemang.

Använd kontaktuppgifterna nedan för att höra av er ifall ni behöver de här tjänsterna:

Antti Pollari – pollari@piuhajabitti.fi
Julius Uusinarkaus – julius@uusinarkaus.com

 

**

 

7 Ansöka om möbleringsstöd!

HUS stöder föreningar som vill skaffa möbler till sina föreningslokaler. Stödet är främst avsett för föreningar som verkar i HUS utrymmen och det ska i främsta hand användas till att köpa bord, stolar, låsbara skåp och andra inredningsartiklar. Önskemålet är att möblerna ska öka trivseln i föreningslokalerna och därmed också föreningarnas vilja att ta väl hand om sina lokaler.

Då stödet fördelas fästs uppmärksamhet vid bl.a. följande: hur ekologisk anskaffningen är, hållbarheten och behovet. Stödet är inte avsett att täcka hela kostnaden, utan den förening som ansöker om stöd förväntas också delta i finansieringen.

Stödet kan ansökas året runt. Ansök om stöd med en fritt formulerad ansökan, där det framgår:
– vilken/vilka förening/ar som ansöker
– vad det är man vill anskaffa
– budget
– motiveringar till anskaffningen

Ansökningarna kan skickas per e-post till jarjesto(at)hyy.fi eller per vanlig post till Studentkåren vid Helsingfors universitet, PB 1099, 00101 HELSINGFORS. De föreningar som får stöd måste skicka in kopior på kvittona till samma adress inom fyra månader från det att stödet beviljats.

Mera information:

Sakkunnig (föreningar) Jaakko Kalske
050 537 3798
jaakko.kalske@hyy.fi

 

**

 

8 Aktualitetsöversikt om corona

Föreningssektorn granskar coronaläget med två veckors mellanrum och meddelar om restriktionsläget i föreningsbulletinen samt andra väsentliga ärenden som gäller coronaläget.

Coronaläget har inte blivit avsevärt lindrigare så restriktioner gäller fortfarande, du kan kontrollera dem här: www.hyy.fi/coronaanvisningar

Tveka inte att kontakta föreningssektorn om du eller din förening har frågor! Du hittar kontaktuppgifterna på HUS webbplats och på coronainstruktionssidorna och kontaktuppgiftssidan.