23.3.2023

Hur är det att vara HUS ekonomi- och servicechef, Aino Pekkarinen?

NYHET

HUS verkar för ett bättre studieliv och erbjuder till exempel tjänster och förmåner och ordnar evenemang. HUS ekonomi- och servicechef har det huvudsakliga ansvaret för detta och också för studentkårens dagliga ekonomi. De senaste fem månaderna har Aino Pekkarinen skött jobbet. Vilka erfarenheter tar du med dig från det här jobbet?

Aino Pekkarinen har under de senaste fem månaderna vikarierat HUS ekonomi- och servicechef Laura Ylitalo, som återvände till HUS centralkansli i början av mars. Under sin tid som vikarie har Aino till exempel ansvarat för beredningen av HUS budget och studentkårens flyttning tillbaka till Nya studenthuset.

”Jag är stolt över att jag snabbt tog tag i och började jobba med alla frågor”, berättar Aino om sitt arbete som genast rullade i gång för fullt.

I arbetet som ekonomi- och servicechef jobbar man både med ekonomi- och personalfrågor. Utvecklingen av HUS serviceverksamhet hör också till arbetsuppgifterna. Ekonomi- och servicechefen har till exempel det huvudsakliga ansvaret för studentkårens dagliga ekonomifunktioner. Ekonomi- och servicechefen är också förman för de sakkunniga som jobbar vid HUS olika sektorer och handleder dessa i deras arbete.

”Jag blev i början överraskad av omfattningen av verksamheten och av hur stort HUS är. Vi har sakkunniga på många olika områden som jobbar hos oss,” funderar Aino.

Aino hade jobbat inom många organisationer som är nära anknutna till HUS innan hon kom till HUS centralkansli. Hon har arbetat på Helsingfors universitet, Finlands studentkårers förbund och också på Ylva, som ägs av HUS. Aino upplever att hon har lärt sig mycket nytt under sin tid på HUS. Eftersom hon har jobbat med dagliga ekonomifunktioner, har hon fått en bättre helhetsförståelse för en organisations ekonomi. Under sin tid som ekonomi- och servicechef har Aino även utvecklat processerna i anknytning till välmående i arbetet och det här är hon stolt över. Hon är också glad över att det känns som att hon lyckats i sitt arbete som förman.

”Jag lämnar HUS med en större känsla av vemod än vad jag tänkte! Jag blev varmt emottagen och det känns som om jag skulle ha känt kollegorna en lång tid. De fem månaderna som ekonomi- och servicechef har gått snabbt,” säger Aino till slut då hon funderar på hur det känns att nu lämna HUS.