18.9.2024

Gulisäventyret

Gulishöstens största äventyr är snart här! På HUS Gulisäventyr tävlar de nya studenterna vid Helsingfors universitet på spännande kontroller runt om i Helsingfors centrum. Vinnarna får, förutom ära och berömmelse, dessutom fantastiska priser. Det lönar sig att lagen också satsar på sin klädsel, eftersom publikens favoritdräkt får superba priser!

    • Är du beredd på äventyr?

      Genom att utföra uppgifter vid olika kontroller får de nya studenterna vid Helsingfors universitet vara med om höstens största äventyr och bekanta sig med verksamheten inom HUS, studentföreningarna, universitetet och andra aktörer som underlättar studielivet. Ni tävlar i lag. Det här är ett av studietidens mest oförglömliga evenemang!

      Nästa Gulisäventyr arrangeras onsdagen 18.9.2024.

För er som deltar i äventyret

Anmälan av lagen

Ni deltar i Gulisäventyret tillsammans med ett lag. Det finns 5–12 personer i laget. Laget ska bestå av nya studerande vid Helsingfors universitet men det kan också finnas tutorer med i laget. Det är gratis för alla att delta i äventyret.

På anmälningsblanketten för lagen fyller ni bland annat i följande:

  • lagets namn,
  • fakulteten där lagmedlemmarna studerar,
  • antal medlemmar i laget,
  • lagets språk,
  • lagets kapten och kaptenens kontaktuppgifter samt
  • namnen på dem som deltar i äventyret.

Anmälan av lagen slutar 15.9!

Anmäl din lag

Individuell anmälan

Skulle du vilja komma med på Gulisäventyret men du vet inte ännu om du har ett eget lag? Ingen fara!

Du kan anmäla dig till Gulisäventyret också utan ett lag. Vi bildar ett lag av dem som anmält sig individuellt, om det finns tillräckligt många så att dessa kan bilda ett lag. Tveka med andra ord inte att komma med, även om du inte har ett eget lag!

Den individuella anmälan slutar 12.9!

Anmäl dig

För er som håller kontroller

Anmäl dig för att ordna en kontroll!

Varför är just er förening unik? Nu är det dags att visa varför! Då ni håller en kontroll har ni en möjlighet att presentera verksamheten i er förening på ett lätt, roligt och minnesvärt sätt för de nya studenterna.

Anmälningstiden för dem som håller kontroller börjar i slutet av våren och pågår till mitten av augusti.

På anmälningsblanketten behöver vi bland annat få veta:

  • Kontrollens kontaktperson
  • Antalet eventuella poäng ett lag kan få då laget genomför kontrollen
  • En kort beskrivning av kontrollen (160 tecken inklusive mellanslag) till Gulisäventyrets mobilapplikation
Anmäl dig

Minneslista för den som planerar en kontroll

Alla kontroller måste uppfylla vissa krav, så att Gulisäventyret ska vara så tryggt, rättvist, smidigt och roligt som möjligt:

  1. Uppgiften vid kontrollen får inte innehålla alkohol, tvång och deltagarna får inte bli förnedrade.
  2. Det ska gå att ge instruktioner och utföra uppgiften vid kontrollen på ca 10 minuter.
  3. Det finns åtminstone två uppgiftspunkter på kontrollen så att två lag kan utföra kontrollen samtidigt.
  4. Kontrollen måste vara öppen kl. 16.00–20.00.
  5. Det är också möjligt att utföra kontrollen på engelska.
  6. De som håller kontrollen kan elektroniskt anteckna lagens poäng (dvs. de som håller kontrollen har nätförbindelse och smarttelefon, pekplatta eller dator).

Lagen går till många kontroller och om kontrollen har en intressant beskrivning och ett roligt program lockar den många besökare. Det lönar sig att tänka på det här då ni planerar kontrollen.

  • Kontrollen ska innehålla en aktivitet och hela laget (5–12 personer) ska kunna delta i uppgiften.
  • Om lagen spelar Mölkky, Alias eller om ni använder tandemskidor på kontrollen lönar det sig att tänka ut någon speciell twist för kontrollen. De här spelen används ofta vid kontroller!
  • Det är också värt att satsa på anvisningarna för kontrollen och på program då lagen köar till en kontroll!

Om det känns svårt att planera en kontroll kan du fråga om tips på adressen fuksiseikkailu[at]hyy.fi.

För de frivilliga

Kom med som frivillig!

Vill du vara med och ta emot de nya studenterna och hälsa dem välkomna till universitetsgemenskapen? Samtidigt får du värdefull erfarenhet av ett av Finlands största studentevenemang! Kom med som frivillig på Gulisäventyret!

Vi söker frivilliga som hjälper till så att Gulisäventyret blir en så lyckad upplevelse som möjligt för alla som deltar:

  • Till startplatsen på Medborgartorget där deltagarna i äventyret anmäler sig
  • Områdesansvariga som går runt på kontrollområdet
  • Hjälp att genomföra programmet på den fenomenala efterfesten

Ansök om att bli frivillig senast 8.9!

Anmäl dig

Vad får man ut av att vara frivillig?

De frivilliga har gratis inträde till Gulisäventyrets efterfest. Som frivillig får du också gratis mat och Gulisäventyrets halarmärke. Den som vill kan också få ett intyg på att hen har deltagit som frivillig.

Längden på arbetsturen under dagen är högst cirka fem timmar. Inget uppdrag som frivillig fortsätter efter midnatt. Till uppdraget som frivillig hör också ett introduktionstillfälle som räcker ett par timmar.

Gulisäventyrets efterfest

Gulisäventyret kulminerar i höstens bästa fest!

Stämningen stiger genast då dörrarna har öppnat och det vimlar av folk på höstens mest tvärvetenskapliga dansgolv!

Vi meddelar vem som vunnit Gulisäventyret kl. 23 då vinnarna får sina priser på scenen. Vid midnatt stiger Robin Packalen upp på scenen!

På efterfesten kan du också delta i Efterfestens mästar-tävling, i vilken priset är ett sällsynt och fantastiskt halarmärke.

Biljetterna till efterfesten börjar säljas 6.9 kl. 14.00 i kide.appen.

kide.app

Tidtabell och anvisningar

Gulisäventyrets tidtabell

Gulisäventyrets tidtabell 18.9.2024

  • 14.00–17.00 Lagen anmäler sig på Medborgartorget
    • 14.00–17.00 Fotoväggen för tävlingen om Bästa lagdräkt är öppen på Medborgartorget
  • 16.00– 20.00 Kontrollerna är öppna runtom i staden
  • 22.00 Efterfest på Apollo
    • 23.00 Prisutdelning på Apollo till Gulisäventyrets vinnare
    • 00.00 Robin Packalen intar scenen på Apollo

Dräkttävlingen tar slut 19.9. kl. 15.00.

    1. Laget får inte dela in sig i flera grupper och utföra kontroller samtidigt.
    2. Laget måste utföra minst fem kontroller.
    3. Laget har fått en obligatorisk första kontroll, som laget får info om vid starten.
    4. Laget måste utföra kontroller på åtminstone tre olika kontrollområden.
    5. Från en del kontrollområden får man tilläggspoäng (se nedan). Man får tilläggspoäng bara en gång från respektive område.

    Områden (tilläggspoäng inom parentes):

    • Tölöviksparken
    • Hesperiaparken
    • Brobergsterrassen (5)
    • Brunnsgården
    • Fabiansgatan (2)
    • Domus Gaudium (5)
    • Sandudds park (5)
    • Föreningarnas lokaler
  • Om du har problem under äventyret (kl. 15–21) kan du alltid ringa detta nummer: 050 534 2963

    Gulisäventyrets evenemangssäkerhetspersoner:

    • Henna Heino, 046 921 7850
    • Elsa Lindeberg, 050 543 9610

    Första hjälpen på startområdet:

    • Markus Wright, 044 544 9106

    Allmän säkerhet på startområdet:

    • Victor Carlsson, 040 351 5665

    Evenemangssäkerhetspersonerna på Gulisäventyrets efterfest:

    • Anna Alaraappana, 050 355 4770
    • Petra Pulli, 050 344 3730
  • De tre lag som fått flest poäng blir belönade med presentkort till UniSport!

    Vi kontaktar vinnarlagens kaptener efter kl. 20: kolla med andra ord din telefon! Vinnarna får sina pris på Gulisäventyrets efterfest.

    Det lönar sig också att satsa på hur ni klär er, eftersom bästa lagdräkt också får pris!

    Delta i tävlingen genom att ta ett foto av ert lag vid fotoväggen på Medborgartorget kl. 14– 17 under Gulisäventyret. Vi publicerar bilderna på en särskild sida och vi skickar länken till sidan till lagens kaptener efter att kontrollrundan är slut. Det lag som fått flest röster fram till 19.9 kl. 15 vinner publikomröstningen.

  • Vi använder en mobilapplikation på Gulisäventyret där den som deltar i äventyret hittar all info på ett och samma ställe. I applikationen hittar du info om äventyrets alla kontroller och kontrollbeskrivningar enligt område, en karta, tidtabell och reglerna för Gulisäventyret.

    Vi rekommenderar att ni redan på förhand planerar till vilka kontroller ni tänker gå. I applikationen kan ni också märka ut era favoritkontroller (”Favourite”) på varje kontrolls egen sida. Ni kan också anteckna kontrollerna som avklarade under evenemanget. Du kan ladda ner applikationen från App Store och Play Store på namnet ”Fuksiseikkailu”.

    En uppdaterad version av applikationen kommer i september.

  • Det finns personer som spelar in videor och fotograferar på evenemanget. Du känner igen fotograferna på deras västar.

    Vi använder bilderna och videorna i HUS kommunikation och marknadsföring. Om du inte vill synas på bild ska du meddela detta direkt till fotografen och undvika att posera för kameran.

    Efter evenemanget publicerar vi bilderna på HUS Flickr-konto. Vi publicerar evenemangets aftermovie på HUS YouTube-kanal och sociala medier.

    Om du har frågor om bildmaterialet från Gulisäventyret kan du kontakta some[at]hyy.fi.

Evenemangssäkerhet

Hur kan vi garantera att äventyret är så tryggt som möjligt?

Vi vill vara säkra på att Gulisäventyret är ett roligt och minnesvärt evenemang för alla deltagare. Därför fäster vi uppmärksamhet vid säkerheten under evenemanget på många olika sätt.

    • Tillgänglighet

      Kontrollerna på evenemanget finns runtom i Helsingfors centrum både ute och inomhus. Uppgifterna på de olika kontrollerna varierar. Vi uppdaterar Gulisäventyrets mobilapplikation med noggrannare information om tillgängligheten för de olika kontrollerna. Vi lanserar applikationen före evenemanget.

      Du får mer information om evenemanget och tillgängligheten per e-post på adressen fuksiseikkailu[at]hyy.fi.

    • Principer för tryggare rum

      Under Gulisäventyret följer vi HUS principer för tryggare rum.

      Du kan delta i diskussionerna och aktiviteterna i samband med HUS evenemang utan att behöva vara rädd för osakligt bemötande eller trakasserier. Vi har ett gemensamt ansvar för att vi i våra interaktioner med varandra skapar ett tryggt rum för alla.

      Bekanta dig med HUS principer för tryggare rum

        • Behandla andra sakligt med respekt och värdesätt deras insats.
        • När du ger återkoppling fokusera på konstruktiv kritik.
        • Försök vara medveten om dina förmodanden och ta hänsyn till mångfalden.
        • HUS accepterar inte våld, ofredande, rasism, diskriminerande beteende eller språk.
        • Respektera andra människors fysiska och mentala integritet samt de gränser som de satt.
        • Se till att alla blir hörda och får delta i diskussioner.
        • Behandla känsliga frågor med respekt.
        • Var medveten om dina privilegier.
        • Om du bryter mot eller får tillsägelser om att ha brutit mot principerna för en trygg miljö, be om ursäkt.
        • Ingripa i den diskriminering som du ser eller erbjud ditt stöd för den som blivit diskriminerad.
    • Evenemangssäkerhetspersoner

      Om du märker brister i säkerheten på evenemanget eller om du råkar ut för osakligt bemötande kan du kontakta evenemangets säkerhetspersoner.

      Du når de säkerhetsansvariga under hela evenemanget. Alla kontakter är konfidentiella.

      Gulisäventyrets evenemangssäkerhetspersoner:

      • Henna Heino, 046 921 7850
      • Elsa Lindeberg, 050 543 9610

      Första hjälpen på startområdet:

      • Markus Wright, 044 544 9106

      Allmän säkerhet på startområdet:

      • Victor Carlsson, 040 351 5665

      Evenemangssäkerhetspersonerna på Gulisäventyrets efterfest:

      • Anna Alaraappana, 050 355 4770
      • Petra Pulli, 050 344 3730
    • Videoinspelning och fotografering

      Det finns personer som spelar in videor och fotograferar på evenemanget. Du känner igen fotograferna på deras västar.

      Vi använder bilderna och videorna i HUS kommunikation och marknadsföring. Om du inte vill synas på bild ska du meddela detta direkt till fotografen och undvika att posera för kameran.

      Efter evenemanget publicerar vi bilderna på HUS Flickr-konto. Vi publicerar evenemangets aftermovie på HUS YouTube-kanal och sociala medier.

      Om du har frågor om bildmaterialet från Gulisäventyret kan du kontakta some[at]hyy.fi.

Ofta ställda frågor

    • Funderar du på något som du inte ännu har hittat ett svar på?

      Ingen fara! Vi har sammanställt en lista med de vanligaste frågorna och svaren på dem.

  • Det möjligt att delta i Gulisäventyret också utan ett eget lag. Du anmäler dig individuellt och vi samlar de individuella deltagarna i olika lag före evenemanget. Lägg märke till att då du anmäler dig som individuell deltagare godkänner du att vi delar dina kontaktuppgifter till de andra som anmält sig så att det ska vara möjligt bilda ett lag.

  • Då ni går från en kontroll till en annan är det tillåtet att äta mellanmål och dricka era egna drycker.

    Medan ni utför uppgifterna vid kontrollerna önskar vi att ni inte äter mellanmål eller dricker något. Rusmedel är helt förbjudna vid kontrollerna. Om laget bryter mot reglerna har arrangörerna rätt att avlägsna laget från evenemanget. Det samma gäller för dem som håller kontrollerna.

  • Lagens poäng är inte offentliga för deltagarna i Gulisäventyret, men lagen kan fråga om sitt poängantal följande vecka efter Gulisäventyret per e-post på adressen fuksiseikkailu[at]hyy.fi

    Då äventyret är slut offentliggör vi för alla deltagare, i samband med prisutdelningen, de tre lag som fått flest poäng. Vi kontaktar vinnarna separat.

  • Alla som deltar i evenemanget får Gulisäventyrets halarmärke. Halarmärkena finns i kuvertet som vi delar ut på startområdet.

    Om du tappar halarmärket eller om du av någon orsak inte fick det kan du efter evenemanget gå till HUS servicebyrå och fråga om det finns kvar av märkena. Lägg märke till att det inte nödvändigtvis finns extra märken.

  • På nyhets- och checkpoint-sidan i Gulisäventyrets mobilapplikation hittar du information i realtid om var det är trängsel. Kolla alltså mobilapplikationen så att du inte använder din tid till att köa!

    Så många som 3 000 studenter deltar i evenemanget, så det kan uppstå trängsel både vid anmälningen och vid kontrollerna. Kom alltså i tid och anmäl er och ha tålamod!

  • Under äventyret går lagen runt till kontroller som hålls på olika håll i Helsingfors av studentföreningar, universitetet och samarbetspartner. Kontrollerna är öppna kl. 16–20. I Gulisäventyrets mobilapplikation hittar du beskrivningar av och adresser till kontrollerna och en karta över alla kontrollområden.

    Vid varje kontroll får lagets prestation poäng. Vid kontrollerna meddelar laget sitt lagnummer till den som håller kontrollen. De som håller kontrollerna ger poängen elektroniskt, så lagen behöver inte anteckna sina poäng. Vid varje kontroll kan man få poäng på en skala 1–5. Antalet poäng beror på gruppandan i laget och hur laget klarar av uppgiften som grupp.

    • Har du fortfarande frågor?

      Kontakta Gulisäventyrets arrangörer om du inte ännu har hittat svar på din fråga! Du når hela teamet per e-post på adressen fuksiseikkailu[at]hyy.fi.

      I brådskande ärenden kan du kontakta de personer som ansvarar för evenemangets arrangemang. Du hittar kontaktuppgifterna här nedan.