29.9.2025

HUS har förnyat sina rådgivningstjänster

NYHET

Har du i dina studier eller i studielivet råkat ut för ett problem som du inte kan lösa själv? Våra sakkunniga ger dig råd i låsta lägen i studielivet!

HUS förnyade servicestig för rådgivning gör det lättare för dig att få kontakt med våra sakkunniga. Studenten kan på en blankett anmäla ett missförhållande som hen har råkat ut för i studierna eller i studielivet. Ett team som består av HUS sakkunniga besvarar de anmälningar som har kommit in på blanketten. Teamet behandlar ärendena konfidentiellt. Teamet besvarar begäran om rådgivning inom fem vardagar.

”Vi vill inte att någon medlem förblir ensam med sitt problem på grund av att hen inte vet vem hen ska kontakta. Via blanketten kan studenten sköta sina ärenden vid en lucka: vårt sakkunnigteam bedömer vem som bäst kan hjälpa i situationen” berättar HUS ekonomi- och servicechef Anna Laurila.

De förnyade rådgivningstjänsterna är en del av utvecklingen av alla medlemstjänster, som bland annat sker utifrån den respons som studentkåren fick via medlemsenkäten våren 2025. När studenterna tar kontakt är det särskilt teman som hör ihop med likabehandling, studentens rättssäkerhet samt diskriminering och trakasserier som kommer fram. Vi har beaktat dessa teman även på den nya blanketten. På blanketten är det möjligt att anonymt anmäla ett missförhållande.

HUS vidtar inga åtgärder utifrån en anmälan om inte den som gjort anmälan ger sitt samtycke. Det här betyder att ett ärende som har anmälts anonymt endast behandlas som allmän respons. HUS är inte en myndighet eller domare och beslutar inte om sanktioner mot en enskild anställd, studerande eller föreningsaktör vid Helsingfors universitet utifrån anmälan. HUS erbjuder inte heller medling i konflikter mellan privatpersoner. HUS kan ändå beakta respons i enskilda fall, till exempel i arbetsgrupper på universitetet som behandlar frågor som responsen tar upp.

”Det är viktigt för oss att studenten får stöd i utmanande situationer i studielivet. Vi vill också veta i vilka skeden studenten råkar ut för problem som vi eventuellt kunde förebygga både i vår egen verksamhet och också vid universitetet. Ofta sker det ingen utveckling på olika områden, eftersom vi inte känner till att det finns problem”, konstaterar Anna.

I samband med att rådgivningsservicen förnyas avstår HUS från den tidigare modellen med trakasseriombud. Trots detta finns det också i fortsättningen evenemangssäkerhetspersoner vid större evenemang som HUS ordnar. Dessutom erbjuder Pykälä och Codex rättshjälp för studenterna och föreningarna på samma sätt som tidigare.

”HUS viktigaste uppgift är att erbjuda stöd till våra medlemmar. Vi tror att förnyelsen på ett ännu bättre sätt tjänar dem som studerar vid Helsingfors universitet”, säger Anna till slut.

En student kan vid behov be om råd direkt av vem som helst som jobbar på HUS.

Mer information

Anna Laurila
ekonomi- och servicechef
anna.laurila@hyy.fi

Läs mer