Sulje

Ei opintoja vaan elämää varten | HYY

1.10.2019

Ei opintoja vaan elämää varten

Olipa kerran opiskelija, toisen vuoden kandivaiheen tavallinen opiskelija, joka toimi opiskelijaedustajana koulutusohjelmansa johtoryhmässä. Hän oli kuunnellut tuntitolkulla kanssaopiskelijoidensa huolia liian pienistä kurssikiintiöistä ja kirjannut haasteet ylös. Kokouksessa hän esitti rohkeasti ja perustellusti huolensa johtoryhmälle. Kävi pian ilmi, että koulutusohjelman professorit olivat epähuomiossa laittaneet kurssikiintiöt liian pieniksi ja ongelma saatiin korjattua parissa tunnissa.

Edellä kerrottu on todellinen esimerkki opiskelijaedustajana toimimisesta. Se on myös  esimerkki siitä, millaisia taitoja toiminnassa voi kartuttaa. Yliopistossa opiskeleminen antaa tutkitusti valmiudet toimia akateemisessa ympäristössä, kyvyn kerätä ja jäsennellä tietoa sekä vahvan substanssiosaamisen omasta alasta. Aarresaari-verkoston vuonna 2018 toteuttama maisterien uraseurantakysely kuitenkin osoittaa, että työelämässä tarvittavista taidoista heikoimmin yliopisto-opinnoissa kehittyvät neuvottelutaidot, stressinsietokyky, organisointi- ja koordinointitaidot sekä yhteistyö- ja esihenkilötaidot. Myös vaikeudet oman osaamisen tunnistamisessa ja sanoittamisessa hankaloittavat Tarja Tuonosen tuoreen väitöksen mukaan opiskelijoiden työllistymistä.

Opiskelijaedustajana toimiminen kehittää juuri niitä työelämävalmiuksia, jotka perinteisessä opetuksessa ovat jääneet taka-alalle. Taitojen tarpeellisuus ei rajoitu tulevaisuudessa siintävään työelämään, sillä sama osaaminen on onni myös opintojen aikana: Ryhmätyöt muuttuvat karkeloiksi, kestävä argumentointi virtaa sydänveressä ja samalla saa aitiopaikan tutustua yliopiston aiemmin etäisenä näyttäytyneeseen päätöksentekoon.

Opiskelijaedustajat ovat jo pitkään saaneet tehtävänsä hoitamisesta työtodistuksen sekä opintopisteitä. Ne eivät vielä kuitenkaan auta opiskelijaa sanoittamaan hänelle kertynyttä osaamista. Yliopiston strategiatyössä on tänä vuonna puhuttu paljon maailman muuttajien kouluttamisesta. Tällä tarkoitetaan, että Helsingin yliopistosta valmistuvilla halutaan tulevaisuudessa olevan paitsi vahva substanssiosaaminen myös entistä parempaa kykyä luovaan ongelmanratkaisuun.

HYYssä olemme viime aikoina etsineet ratkaisuja, jotka tukisivat opiskelijoiden omaehtoisen aktiivisuuden parempaa tunnustamista. Arvokkaita taitoja kun kertyy myös luokkahuoneen ulkopuolella merkityksellisessä tekemisessä. Tällaisen osaamisen parempi tunnistaminen kehittäisi yliopiston tutkintoja, opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja mahdollisuuksia toteuttaa itseään.

Olemme muutaman muun ylioppilaskunnan kanssa luoneet korkeakouluille suositukset opiskelijoiden yhteiskunnallisen aktiivisuuden tukemiseen ja opinnollistamiseen. Helsingin yliopistossa olemme tänä vuonna tehneet aloitteen opintokokonaisuudesta, johon opiskelija voisi sisällyttää paletin omannäköistään, itseään kehittävää ja maailmaa muuttavaa toimintaa aina vapaaehtoistoiminnasta kasvuyrittäjyyteen. Tällainen opintokokonaisuus tukisi opiskelijaa oman osaamisensa markkinoinnissa. Lisäksi HYY pilotoi tänä syksynä uutta tapaa sanoittaa ja tunnustaa Open Badge -osaamismerkeillä kykyjä, joita jäsenemme ovat kehittäneet muun muassa opiskelijaedustajana yliopiston hallinnossa.

Opiskelijaedustajat eivät etukäteen tunne kaikkia yliopistomme päätöksenteon kuvioita, mutta heillä on halu oppia ja vaikuttaa. Ylioppilaskunnan tuki turvanaan he toimivat neuvokkaasti ja yhteen hiileen puhaltaen opiskelijoiden näköisen yliopiston ja yliopistodemokratian puolesta. He ovat tavallisia opiskelijoita, kuten sinä tai tarinan alussa esiintynyt nimetön opiskelija. Opiskelijaedustajana myös sinä voit muuttaa maailmaa ja yliopistoa kahvikuppi kerrallaan ja samalla hankkia tulevaisuuden työelämälle tärkeitä taitoja.

Lähde siis opiskelijaedustajaksi oman tiedekuntasi asioita käsittelevään tiedekuntaneuvostoon tai koko yliopiston toimintaa kehittävään kollegioon! Haku on auki 14.10. kello 12.00 asti.

 

Paula Karhunen
HYYn hallituksen jäsen

Aleksi Rytkönen
HYYn hallituksen jäsen