


Nedskärningar får inte göras i en socialt och ekologiskt hållbar kollektivtrafik i skuggan av corona
STÄLLNINGSTAGANDE
Studentkåren vid Helsingfors universitet är bekymrad över framtiden för Helsingfors kollektivtrafik. Enligt budgetramen som stadsstyrelsen godkänt måste staden minska på sina investeringar nästa år på grund av pressen som corona medfört. Vi förstår att den ekonomiska pressen orsakat besparingsbehov men anser samtidigt att besparingarna inte, under några som helst omständigheter, borde riktas mot ekologiskt och socialt hållbara kollektivtrafiklösningar.
Vi är speciellt bekymrade över metrostationernas grundreparationer och genomförandet av den norra ingången till Kajsaniemis metrostation.
”Metron erbjuder ett ekologiskt hållbart alternativ att röra sig och användningen ska speciellt uppmuntras genom att satsa på grundrenovering av stationerna. Dessutom skulle Kajsaniemis nya ingång stöda universitetsstuderandenas möjligheter att kombinera metro med övrig kollektivtrafik”, motiverar HUS styrelsemedlem Joonas Pulliainen med ansvar för stadspolitik.
Vi är även besvikna över den eventuella förseningen av spårvägen Fiskehamnen -Böle. När spårvägen förverkligas skapas en smidig trafikförbindelse mellan Gumtäkt och Böle. På så sätt förverkligas även studenternas långsiktiga mål, visionen om Vetenskapsspårvagnen.
” De bästa sätten för att minska utsläppen är att bygga nya spårförbindelser i staden. Det är speciellt viktigt för studenterna vars huvudsakliga trafikform är kollektivtrafik. Vi hoppas att spårinvesteringarnas genomförandemöjligheter och tidtabellen uppskattas på nytt”, konstaterar Pulliainen.
Genom att minska på spårinvesteringarna gör staden sig själv en björntjänst. Spårinvesteringarna har en nyckelroll då kollektivtrafikens relativa användarmängd ökar. Uppmärksamhet ska fästas vid ett täckande linjenät och smidiga resor. De nu föreslagna nedskärningarna är motstridiga med stadens kolneutralitetsmål. Dessutom försvagar de speciellt mindre bemedlades möjligheter att röra sig smidigt och tryggt i staden.
Till slut vill vi tacka Helsingfors stadsmiljönämnd som i sitt eget utlåtande om budgeten för nästa år redan fäste uppmärksamhet vid många av ovannämnda omständigheter. Nu hoppas vi på aktiva åtgärder av stadens beslutsfattare både i fullmäktige och styrelsen så att det följande årtiondets kollektivtrafikprojekt inte förblir halvfärdiga”, bestämmer Pulliainen.
Tilläggsinformation:
Joonas Pulliainen
Styrelsemedlem
joonas.pulliainen@hyy.fi
0400 195 093
Matias Takala
Sakkunnig i socialpolitik
matias.takala@hyy.fi
050 543 9605