-
-
Vad händer just nu på HUS och Ylva?
HUS delegation har vid sitt möte den 12 november 2025 beslutat sälja Nya studenthuset och Gamla studenthuset samt Brunnsgatan 12 och Hansahuset som hör till helheten Kaivotalo, Citytalo och Grand Hansa till pensionsförsäkraren Keva.
Som en del av helhetslösningen för fastighetsekonomin kommer HUS att göra en kommersiell utredning om C- och D-husen i fastigheten Domus Academica. Utredningen är inte färdig och vi berättar mer om den senare.
HUS avstår under 2026 från förenings-, fest- och kontorslokalerna i Nya studenthuset. Föreningarna och hela processen med att flytta verksamheten till de nya lokalerna har fått en rimlig övergångstid. Avsikten är att flytten från Nya studenthuset sker i slutet av våren 2026. Mer information om kommande förändringar som gäller föreningslokalerna finns sammanställd i Ofta ställda frågor för föreningarna och i generalsekreterarens budgetförslag som publiceras senast 13.11.2025.
-
-
-
Evenemang
Nedan hittar du en lista över evenemang som vi anordnar eller har anordnat på temat lokaler.
Kommande evenemang:
17.11 kl. 15–16 Infotillfälle (på finska)
18.11 kl. 15–18 Infotillfällen på distans
– Infotillfälle på svenska kl. 15–15.45
– Infotillfälle på finska kl. 16–16.45
– Infotillfälle på engelska kl. 17–17.4524.11 kl. 15–17 Diskussionstillfälle för föreningar i Domus Gaudium och Bibliotekshuset
26.11 kl. 16–18 Diskussionstillfälle för föreningar i Nya studenthuset
Tidigare evenemang:
–
-
Medlemmar
-
Tyvärr var det inte möjligt att behålla A-trappan för föreningarnas användning. Byggnadstekniken i Nya Studenthuset (dvs. värme, elektricitet, vatten, bärande konstruktioner, luftväxling osv.) hänger ihop med hotellfastigheten och det var tyvärr inte på något sätt möjligt att separera trappan till ett separat fastighetsaktiebolag. B- och C-trapporna i Nya studenthuset har byggts om till ett hotell och det går inte att separera husen. Vi utredde även detta när vi beredde en helhetslösning, eftersom det skulle ha varit naturligt att behålla A-trappan.
-
Vi har utrett situationen grundligt under hela året och vi har under Ylvas ledning gått igenom ett flertal olika alternativa lösningar. Genomgången av alternativ påverkas av företagshemligheten – på detta sätt skyddar vi också eventuella köpare. Det är bra att komma ihåg att företagshemligheten och lagstiftningen som styr den även skyddar HUS fastighetsekonomis ställning i förhandlingarna och följaktligen också hela studentkårens intressen. Det är en del av ansvarsfull affärsverksamhet att hålla fast vid företagshemligheter inom ramen för vad som bestäms i lagen.
Det har givetvis varit pinsamt att i sex månaders tid upprepa att vi berättar när vi har något att berätta. Till nästa, när ärendena är offentliga, berättar vi så omfattande som möjligt om följande saker och händelser som är på kommande.
-
Det finns inte en enda ”skyldig”. Det skulle vara mycket oroväckande om det verkligen skulle finnas en skyldig till allt detta. Det var också många andra aktörer inom det finländska näringslivet som misslyckades i prognoserna i fråga om den trippelkris som förorsakades av pandemin, kriget i Ukraina och den kraftiga inflationen. Beslutsfattarna vid studentkåren och Ylvas operativa ledning fattade inte investeringsbesluten utifrån någon politisk ideologi, utan besluten bereddes noggrant och även externa experter gav råd under processen. Delegationen och HUS styrelse fattade på sin tid enhälliga beslut i de här frågorna, eftersom målet att studentkåren inte skulle ha medlemsavgift från och med 2025 var allmänt känt. Som Ylioppilaslehti formulerar det: ”efterklokhet är den lättaste formen av klokhet”.
Det är förståeligt att man letar efter skyldiga till det som hänt och att det känns frustrerande att det ”saknas” skyldiga. Alla beslut har fattats och beretts i ljuset av den bästa möjliga information som man hade tillgång till. Studentkåren stor fortfarande bakom de beslut som fattades av beslutsfattarna och på samma sätt står studentkåren bakom dem som fattar besluten idag.
-
Alla beslut i anknytning till projekten har fattats utifrån beredningar som Ylvas operativa ledning har gjort och på förslag av Ylvas styrelse. Men inte ens de bästa experterna i branschen har haft en kristallkula att tillgå. Risktagning hör till affärsverksamhet och besluten fattades i tiderna utifrån den bästa möjliga tillgängliga informationen. Ingen kunde förutse tre kriser efter varandra: pandemin, anfallskriget och att räntorna skulle stiga. Nu lever vi med följderna.
Alla som beviljades ansvarsfrihet när det gäller beslut som fattades i tiderna har redan fått ansvarsfrihet. Det hör till studentkårens demokratiska självstyre att ansvaret för de beslut som delegationen fattar är kollektivt.
-
Vi förstår fullständigt att Nya studenthuset och Gamla studenthuset är kulturhistoriskt värdefull och på sätt och vis oersättlig egendom. Det att vi undgick en ännu större ekonomisk kris minskar inte sorgen över att vi var tvungna att sälja husen. Studentkåren kan bära denna sorg och andra känslor som hör till hela processen och fortsätter sin verksamhet i studenthuset Domus Gaudium som finns i utkanten av centrum.
Tanken på en studentkår utan medlemsavgift har grundat sig på verksamhet som följer HUS centrala värderingar: en önskan att dela med oss av det gemensamma goda till så många som möjligt, mod att pröva något nytt och idka ansvarsfull affärsverksamhet. För att nå detta mål pantsattes även Nya studenthuset och Gamla studenthuset som borgen för lån.
Inte ens i de värsta riskbedömningarna kunde vi föreställa oss att vi skulle vara tvungna att sälja studenthusen i samband med återbetalningen av lånen. En försäljning av Gamla studenthuset blev aktuell först på sommaren 2025. När kriserna i ekonomin uppkom gjorde HUS och Ylva under flera år sitt yttersta för att uttryckligen hålla kvar Nya studenthuset och Gamla studenthuset.
-
Vi var och är fortfarande mycket tacksamma över stiftelsens initiativ.
HUS hade gjort en avsiktsförklaring (dvs. ett intentionsavtal) med Keva redan sommaren 2025. En avsiktsförklaring innebär ensamrätt till köp. Vi beaktade konsortiets initiativ i processen och utredde grundligt möjligheten med alla parter. Den försäljning som nu gjorts var ändå i enlighet med studentkårens helhetsintresse.
Keva är i fortsättningen ansvarig ägare av den skyddade fastigheten och informerar i ett senare skede om sina planer för fastighetshelheten som nu övergår i Kevas ägo.
HUS kulturhistoriskt värdefulla lösa egendom och konstegendom blir fortfarande kvar på Gamla studenthuset.
-
HUS fastighetsekonomis skuldsättning var på en ohållbar nivå. Med en mindre försäljning än denna skulle vi inte ha nått en hållbar lösning med tanke på framtiden.
Vi har utrett många olika slags alternativa lösningar, men det här var det enda verkliga alternativet, som var möjligt att genomföra. Det gick inte att frigöra sådana delhelheter från HUS fastighetsmassa med vilka vi skulle ha kunnat betala lånekostnaderna som förfaller till betalning, amortera lånet och slutligen realisera försäljningar som skulle ha varit en bättre lösning på situationen ur studentkårens synvinkel.
Det fanns inga förutsättningar för någon som helst fortsatt finansiering.
-
Köpesumman är en företagshemlighet.
-
När alla överenskommelser har gjorts är studentkåren skuldfri. Dessutom är Ylva-koncernen, som ansvarar för studentkårens affärsverksamhet nettoskuldfri, vilket innebär att koncernen har mer pengar i kassan än skulder.
-
Sammanfattat betyder det följande:
HUS avstår före utgången av våren 2026 från föreningslokalerna som finns i Nya studenthuset och fördelar på nytt de lokaler som finns kvar i Domus Gaudium och Mechelingatan 3 D, dvs. i Bibliotekshuset. Besluten om de nya lokalerna sker i stora drag genom en motsvarande process som när besluten om lokalfördelningen har fattats tidigare. Efter den nya fördelningen av lokalerna fortsätter föreningarnas verksamhet på Domus Gaudium och i Bibliotekshuset. HUS äger även i fortsättningen HUS lösa egendom till vilken hör till exempel föreningarnas tillbehör, tält, möbler samt konst- och minnesföremål.
Dessutom kommer HUS FO-nummer att vara skuldfritt efter överenskommelserna. Det här betyder att vi i fortsättningen utan problem kan fatta beslut om till vad studentkåren använder inkomsterna från medlemsavgifterna. Dessutom har vi kvar vår lönsamma affärsverksamhet, dvs. Ylva Palvelut Oy och UniCafeerna som hör dit.
Det är ett historiskt och svårt beslut att avstå från Nya studenthuset och Gamla studenthuset och det att vi undviker en ekonomisk katastrof minskar inte sorgen vi känner över att avstå från studenthusen. Samtidigt är det ett faktum att tack vare beslutet som vi nu har fattat kan studentkåren fortsätta sin verksamhet. På våren 2026 kommer vi helt säkert att ordna en hejdundrande oförglömlig fest på Nya studenthuset.
-
HUS delegation fattar årligen beslut om storleken på medlemsavgiften. Den försäljning som nu realiseras påverkar inte direkt behovet att höja eller sänka medlemsavgiften.
-
Det skulle vara en ekonomiskt ohållbar lösning på lång sikt att stanna på Nya studenthuset och det är inte möjligt med nuvarande inkomstbas. I samband med försäljningen har vi kommit överens att vi stannar i A-trappan i ett halvt år mot en nedsatt hyra och detta har beaktats i generalsekreterarens budgetförslag. Detta har varit en stor handräckning till studentverksamheten av den nya ägaren. Tekniskt sett har delegationen rätt att anvisa HUS att inleda förhandlingar om att fortsätta hyra lokalerna för en längre tid. Den nya ägaren har beslutsrätt i frågan.
I praktiken är det inte ett alternativ att stanna för evigt i A-trappan.
-
HUS har inte ett budgetunderskott på en miljon. Det är fråga om Ylioppilaslehtis tolkning, som grundar sig på lösningar för lokalkostnaderna som har gjorts inom HUS FO-nummer. Den diskussion om ett budgetunderskott, som har förts särskilt i samband med valet, handlar om att vi har tagit ett internt lån för de lokaler som HUS hyr, i fråga om de lokaler som vi har ägt inom HUS fastighetsekonomi. Att konvertera en intern hyra till ett internt lån inom samma FO-nummer innebär inte ”ett budgetunderskott på en miljon”. För att ännu klarlägga detta så har HUS fastighetsekonomi (Ylva-koncernen) och HUS verksamhetsekonomi samma FO-nummer, vilket betyder att det är fråga om ”olika fickor i samma byxor”.
Det är inte längre möjligt att ta ett internt lån 2026 när det gäller utrymmena i Nya studenthuset och Gamla studenthuset i och med att ägaren byts. Det interna lån som uppstått 2024–2025 skrivs ned i samband med helhetslösningen för fastighetsekonomin.
Vi förhandlar om en rimlig övergång med ägaren och studentkåren måste inte betala full hyra för sina lokaler, men deltar naturligtvis ändå i fastigheternas skötsel- och underhållskostnader under övergångstiden. Generalsekreteraren publicerar sitt budgetförslag 13.11 och då presenteras en närmare uppskattning av bland annat lokalkostnaderna för nästa år.
Studentkåren har inte i något skede planerat att höja medlemsavgiften så att den skulle motsvara storleken på det interna lånet. Vi betonar ännu: den försäljning som nu görs påverkar inte direkt behovet att höja eller sänka medlemsavgiften.
-
Det är mycket möjligt att Ylva Palvelut Oy kan betala vinstutdelning till HUS i framtiden.
Nu är det med andra ord ett bra tillfälle att flitigt besöka Unicafe.
-
När alla överenskommelser har gjorts är studentkåren skuldfri. Dessutom är Ylva-koncernen, som sköter studentkårens affärsverksamhet, nettoskuldfri vilket betyder att koncernen har mer pengar i kassan än skulder. UniCafe förblir i studentkårens ägo.
-
HUS är enbart med inkomsterna från medlemsavgifterna en mycket förmögen studentkår i jämförelse med finländska studentkårer. Dessutom har vi fortfarande egendom i form av fastigheter och en mycket lönsam restaurangverksamhet, från vilken det är möjligt att dela ut vinst för studentkårens verksamhet under kommande år. När alla överenskommelser har gjorts är studentkåren skuldfri, och vi blir en stabil medlem av medelklassen.
-
HUS delegation beslutar om Ylioppilaslehtis budget som en del av budgetbehandlingen. Nästa gång fattar delegationen beslut om budgeten vid delegationsmötet i december, 11.12.2025. I generalsekreterarens budgetförslag för 2026 föreslås inte att Ylioppilaslehti läggs ned.
-
Det får kännas för jävligt.
Studentkåren och Ylva gjorde sitt allt – särskilt för att hålla kvar Nya och Gamla studenthuset. Det här är ändå den bästa lösningen med tanke på studentkårens och Ylvas intressen.
Vi kunde också ha förlorat all egendom och Unicafeerna. HUS är livskraftig efter detta beslut om försäljning. Vi har egna föreningslokaler och vår affärsverksamhet kan eventuellt dela ut vinst under kommande år.
-
Ylioppilaslehti publicerade 17.3.2025 Alli Hallonblads och Roosa Wellings utmärkta megautredning som behandlar frågor som på lång sikt har legat som grund för de beslut som har fattats (utredningen är på finska). Vi rekommenderar att du läser den!
TLDR: För tio år sedan ville man få b3ättre avkastning på HUS förmögenhet och man ställde upp som mål att HUS medlemsavgift skulle avskaffas 2025. Den av medlemmarna valda delegationen, HUS centralkansli och Ylva var alla överens om detta mål. Delegationen fattade beslutet om målet och Ylva letade efter och hittade lämpliga metoder för att nå målet. Ylvas styrelse fattade beslut om och presenterade besluten om projekt och möjligheter till tilläggsinvesteringar för HUS styrelse eller delegation, som sedan fattade alla beslut. Ledande experter inom fastighetsbranschen ingår i Ylvas personal och sitter i Ylvas styrelse. Alla beslut har utgått från riskbedömningar som då gjordes och godkändes av experter.
Risken verkade moderat i relation till HUS förmögenhet, självförsörjningsgrad och soliditet på lång sikt. Coronakrisen, Rysslands anfallskrig mot Ukraina, den högre kostnads- och räntenivån inom byggbranschen var alla riskfaktorer som realiserades i stort sett samtidigt eller tätt inpå varandra när byggprojekten redan var i gång, alla faktorer i ännu värre utsträckning än vad man överhuvudtaget hade kunnat föreställa sig i något som helst scenario.
Föreningar
-
Ingenting år 2025.
2026 fördelas alla lokaler som är i HUS användning på nytt. Eftersom lokalerna kommer att minska betydligt, har detta en fundamental inverkan på logiken för hur de lokaler som finns kvar används. Förändringen gäller med andra ord alla föreningar som verkar inom HUS och i HUS lokaler. Föreningarna kommer att få en tillräckligt lång övergångstid och förändringen sker i full omfattning senast i slutet av våren 2026.
Förändringarna i föreningarnas lokaler kan givetvis röra upp vissa känslor och en känsla av att det är svårt att avstå från det man har och det här är fullt tillåtet. Vi försöker på möjligast bästa sätt beakta föreningarnas olika behov i den nya situationen.
Vi ordnar i början av 2026 en förtida lokalfördelning där vi fördelar föreningslokaler i Domus Gaudium och i Bibliotekshuset på Mechelingatan 3 D. I samband med detta delar vi inte längre ut utrymmen på Nya studenthuset. Följaktligen finn inte klustren längre kvar enligt nuvarande modell när den nya lokalfördelningen träder i kraft.
I lokalfördelningen kan föreningar som verkar inom HUS ansöka om föreningslokaler. Föreningarna ska uppfylla kraven som ekonomidirektionen fastställer. Ekonomidirektionen beslutar om mer specifika kriterier i december 2025. Förändringen i lokalerna sker senast kring midsommaren 2026 och hösten 2026 börjar i de nya föreningslokalerna. Vi önskar att så många som möjligt fyller i enkäten om föreningslokaler där vi kartlägger föreningarnas behov av lokaler.
I samband med lokalfördelningen är avsikten att skapa mer utrymmen för gemensam användning och gemensamma lokalresurser. Det kommer med stor sannolikhet inte att vara möjligt att begränsa användningen av en festlokal eller en motsvarande särskild lokal till enbart en förening/några föreningar.
Den nya lokalfördelningen och flytten genomförs som en noga planerad process och nycklarna slutar inte att fungera plötsligt över en natt. Vi sammanställer information om tidtabellerna, lokalfördelningen och andra praktiska arrangemang i HUS föreningsbulletin. Du kan beställa föreningsbulletingen per e-post genom att fylla i blanketten för föreningarnas kontaktuppgifter. Vi publicerar HUS föreningsbulletin nu också på HUS webbplats. Du kan också gå med i HUS föreningsinfokanal på Telegram.
Infotillfällen för föreningarna:
Infotillfälle (på finska)
Tid: Måndag 17.11 kl. 15–16
Plats: Wilhelmssonsalen
Mer information: På infotillfället går vi igenom de vanligaste frågorna och svaren. Du kan också ställa frågor som vi ännu inte har besvarat. Du kan delta i tillfället enbart på plats, vi streamar och spelar inte in tillfället.Infotillfällen på distans
Tid: Måndag 18.11 kl. 15–18
Plats: Länk till infotillfällena (Teams)
Vi ordnar separata infotillfällen på distans på finska, svenska och engelska. På infotillfället går vi igenom de vanligaste frågorna och svaren. Du kan också ställa frågor som vi ännu inte har besvarat.– Infotillfälle på svenska kl. 15–15.45
– Infotillfälle på finska kl. 16–16.45
– Infotillfälle på engelska kl. 17–17.45Diskussionstillfälle för föreningar i Domus Gaudium och Bibliotekshuset
Tid: Måndag 24.11 kl. 15–17
Plats: Alexander
Mer information: Tillfället riktar sig till de föreningar som har föreningslokaler i Domus Gaudium, Bibliotekshuset och i byggnader i anslutning till dessa. Vi ordnar detta tillfälle så att du ska kunna diskutera mer ingående de frågor som just din förening funderar på. Du kan komma till diskussionstillfället när det passar dig bäst. Du kan delta i tillfället enbart på plats, vi streamar och spelar inte in tillfället.Diskussionstillfälle för föreningar i Nya studenthuset
Tid: Onsdag 26.11 kl. 16–18
Plats: Alinasalen
Mer information: Tillfället riktar sig till de föreningar som har föreningslokaler i Nya studenthuset. Vi ordnar detta tillfälle så att du ska kunna diskutera mer ingående om de frågor som just din förening funderar på. Du kan komma till diskussionstillfället när det passar dig bäst. Du kan delta i tillfället enbart på plats, vi streamar och spelar inte in tillfället.Utöver infotillfällena kan du komma överens om ett enskilt möte för er förening eller kluster. I så fall ska du kontakta HUS ekonomi- och servicechef (Anna Laurila, anna.laurila@hyy.fi).
-
Sannolikt jo, internt i Domma och Bibliotekshuset. Alla HUS föreningslokaler fördelas på nytt.
-
Vi har utrett situationen grundligt under hela året och vi har under Ylvas ledning gått igenom ett flertal olika alternativa lösningar. Genomgången av alternativ påverkas av företagshemligheten – på detta sätt skyddar vi också eventuella köpare. Det är bra att komma ihåg att företagshemligheten och lagstiftningen som styr den även skyddar HUS fastighetsekonomis ställning i förhandlingarna och följaktligen också hela studentkårens intressen. Det är en del av ansvarsfull företagsverksamhet att hålla fast vid företagshemligheter inom ramen för vad som bestäms i lagen.
Innan delegationen har fattat beslut har vi inte haft tillgång till fakta som vi kunnat informera om gällande tidtabellen för förändringen eller hur omfattande följder detta har för föreningarna. Vi inser att det har funnits ett stort behov av information genom hela processen.
Det har givetvis varit pinsamt att i sex månaders tid säga att vi berättar när vi har något att berätta. Till nästa, när ärendena är offentliga, berättar vi så omfattande som möjligt om följande saker och händelser som är på kommande.
-
Tidtabellen ser enligt planerna ut så här:
- December 2025 & januari 2026: Ekonomidirektionen beslutar om principerna för fördelningen av lokaler i december. Vi skickar ut en lokalenkät till föreningarna med vilken vi kartlägger hur föreningarna använder föreningslokalerna. Med hjälp av enkäten får vi information om bland annat vilka av HUS lokaler föreningarna använder och om eventuella andra lokaler (t.ex. föreningens egna lokaler och lokaler som universitetet tillhandahåller), särskilda behov och eventuella önskemål i fråga om lokalerna samt vilka slags lokaler som prioriteras.
- Februari 2026: Föreningarna ansöker om en lokal samtidigt som föreningen ansöker om verksamhetsbidrag.
- Mars 2026: Ekonomidirektionen bereder ett förslag om lokalfördelning.
- April 2026: Lokalfördelningen är genomförd senast i april och föreningarna har fått information om detta.
- Maj 2026: Den konkreta flytten börjar uppskattningsvis i mitten av maj. Det här betyder att överlopps lös egendom senast nu ska föras bort eller slängas och att den lösa egendom som ska flyttas packas.
- Juni 2026: Flytten slutförs och Nya Studenthuset är tomt.
- Juli 2026: Den nya lokalfördelningen är i kraft och klustrens verksamhet enligt nuvarande modell avslutas.
Vi informerar om eventuella förändringar i den preliminära tidtabellen om sådana blir aktuella. Vi meddelar noggrannare tidtabeller till exempel för flytten när tidpunkten för flytten närmar sig.
-
HUS har budgeterat medel för flytten i generalsekreterarens budgetförslag. Medlen är budgeterade som engångsinvesteringar. Utgångspunkten är att HUS strävar efter att ansvara för transporten av tung lös egendom och på detta sätt stödja föreningarna i flytten. Lägg märke till att er förening i princip ansvarar för er egen lösa egendom och för packandet samt att den lösa egendomen märks med föreningens namn. Den del av flytten som HUS betalar för sker senast i början av juni.
Vi publicerar noggrannare info om flytten under våren. Det lönar sig att aktivt följa med föreningsbulletinen och HUS övriga kommunikation.
-
Det är mycket sannolikt att varje förening måste avstå, åtminstone till en del, från sin lösa egendom eller förvara egendomen på egen bekostnad någon annanstans än i de föreningslokaler som HUS tillhandahåller. Alla möbler och saker ryms inte i de föreningslokaler som HUS tillhandahåller, eftersom omfattningen på utrymmena märkbart minskar.
Utgångspunkten för det som föreningarna förvarar i lokalerna är att vi försöker erbjuda åtminstone ett skåp till varje förening. Dessutom avgränsar vi en del av utrymmet, som finns i de nya gemensamma lokalerna, för lagring. När antalet föreningar blir större måste vi ändå konstatera att det tyvärr inte är möjligt att förvara den stora mängd saker som föreningarna för tillfället har.
Vi rekommenderar att föreningarna genast börjar gå igenom, slänga eller eventuellt sälja sakerna och att föreningarna fortsätter med det under våren. HUS skaffar i slutet av våren avfallscontainrar som placeras i anslutning till Domus Gaudium och Nya studenthuset. I containrarna kan föreningarna slänga sådan egendom som inte ryms i de nya lokalerna, inte går att sälja och inte heller går att slänga i den avfallssortering som studentkåren redan har.
Vi kan inte ännu i detta skede presentera en detaljerad lista över vilka möbler som ryms i lokalerna. Vi är ändå medvetna om att som en följd av ändringarna i lokalerna kommer det att uppstå nya behov av möbler eller andra motsvarande anskaffningar för gemensam användning. På grund av detta inkluderar generalsekreterarens budgetförslag möjligheten till tillfällig lagring under tiden maj 2026 – december 2026. På detta sätt kan vi fortsätta möblera lokalerna även under hösten 2026 och det är inte nödvändigt att helt planlöst slänga föreningarnas lösa egendom under våren 2026. Vi gör en bedömning av behovet av möbler för respektive lokal när flytten närmar sig. Du kan kontakta HUS föreningssakkunniga eller ekonomi- och servicechef om ni har specifika frågor om er förenings lösa egendom.
Allmänt taget är det i princip HUS som ansvarar för möbleringen och utrustningen i lokalerna. I samband med möbleringen försöker vi enligt planen för hållbar utveckling beakta återanvändning och använda möbler som vi redan har. Det är också möjligt att använda föreningarnas möbler som en del av möbleringen i lokalerna och vi börjar diskutera detta när vi har gjort fördelningen av lokalerna.
Om er förening behöver mer lagerutrymme än vad HUS kan erbjuda kan ni skaffa lagerutrymme på egen bekostnad. Om er förening vill ta reda på lagringsmöjligheterna i anknytning till Domus Gaudium kan ni kontakta HUS ekonomi- och servicechef (Anna Laurila, anna.laurila@hyy.fi), som hänvisar er vidare till rätt instans. HUS står inte för hyreskostnader för separata lagerutrymmen som föreningarna själv skaffar.
-
Om er förening i er lokal har dokumentation som ska arkiveras, som till exempel gamla protokoll eller motsvarande, kan ni ingå ett depositionsavtal med HUS arkiv. På så sätt förvaras sådan dokumentation som är betydelsefull för föreningen i HUS arkivutrymmen.
Det är också möjligt att ingå ett depositionsavtal med HUS arkiv för föreningens konstföremål.
Om du vill ingå ett depositionsavtal eller behöver konsultering i fråga om arkivering eller lös konstegendom kan du kontakta HUS arkivarie (Ahto Harmo, arkisto@hyy.fi).
-
Avtalet om musikkorporationernas övningsturer på Gamla studenthuset är i kraft till slutet av 2026 och HUS styrelse är förpliktad att följa de bindande avtalen. Under 2026 diskuterar vi med musikkorporationerna om vad som ska beaktas under följande avtalsperiod.
Ylioppilasteatteri fyller 100 år 2026 och det finns planer för hela året för att fira studentteaterverksamheten som har uppnått en historisk ålder. Generalsekreterarens budgetförslag beaktar att Ylioppilasteatteris verksamhet ska möjliggöras under kalenderåret 2026. Ylioppilasteatteri deltar i kostnaderna för de lokaler som teatern använder.
-
HUS kan tyvärr inte för den nya ägarens del ta ställning till att hyra föreningslokaler i Nya studenthuset.
Om ni själva vill leta efter en lokal någon annanstans är det ett möjligt alternativ. Vi uppmanar alla att samarbeta med de andra föreningarna i en sådan här situation. HUS kan tyvärr inte leta efter alternativa lokaler för dem som är intresserade, men om ni behöver konsultering i frågan kan ni kontakta HUS ekonomi- och servicechef (Anna Laurila, anna.laurila@hyy.fi). HUS står inte för hyreskostnader för lokaler som föreningarna själva skaffar.
-
Vid fördelningen av lokaler försöker vi beakta lokalbehoven för olika hobbygrupper och skapa gemensamma utrymmen för sådan verksamhet som kräver mer utrymme. Ett exempel på ett sådant utrymme är den nuvarande Wilhelmssonsalen i Nya studenthuset. Vi utreder också samarbetsmöjligheter med externa tjänsteleverantörer. Dessa utredningar är emellertid fortfarande på hälft och det finns inte en budgetreservation för externa lokaler i generalsekreterarens budgetförslag.
-
Helsingfors universitet tillhandahåller redan för närvarande utrymmen för en del av föreningarna och så kallade kafferum för studenterna. Som en del av HUS lokalenkät frågar vi direkt av föreningarna om deras nuvarande lokaler, även om dem som de har fått tillgång till bland annat av universitetet. På detta sätt får vi en bild av vilka verkliga möjligheter föreningarna har för tillfället att använda lokaler. Målet med utredningen är att se var det finns brister och vilka behov som behöver täckas. Vi strävar efter att tillsammans med till exempel fakultetsföreningarna börja utreda möjligheten att öka lokalerna för studenterna till exempel på campusområdena. Vi uppmanar fakultetsföreningarna att också själva vara aktiva i denna fråga och vi ställer från HUS sida gärna upp med hjälp och stöd inom ramarna för de resurser vi har.
HUS har ändå inte möjlighet att betala hyra till Helsingfors universitet för nya utrymmen. Alla diskussioner när det gäller utrymmen på campus är ett betydande stöd till föreningarna från universitetet och fakulteterna och det är inte möjligt att på förhand säga vilket slutresultatet blir av förhandlingarna.
-
Både HUS centralkansli och servicebyrån flyttar tillsammans med föreningarna till Domus Gaudium. Vi informerar om exakt adress och plats för det nya kansliet när lokalen slutligen har bekräftats.
-
Som en del av ändringen av lokalerna försöker vi skapa åtminstone en festlokal på Domus Gaudium och/eller i Bibliotekshuset som föreningarna kan använda och som skulle fungera på samma sätt som Alinasalen för närvarande fungerar. Vi är medvetna om att bland de viktigaste lokalerna för föreningarna, om inte den allra viktigaste, är att det finns ekonomiskt förmånliga stora festutrymmen. Vi strävar efter att hålla fast vid detta. Som en del av ändringen av lokalerna kommer de stora festutrymmena som föreningarna och klustren själva sköter att försvinna.
Takbastun Sivistys kommer att förbli åtminstone till 50% till föreningarnas förfogande och resten av tiden (50%) kan privatpersoner hyra lokalen via Well Catering.
Vi informerar under våren om en eventuell ny festlokal. Vi ordnar en bokningsrunda när saken har klarnat. Alinasalen kan användas normalt uppskattningsvis till mitten av maj.
-
Det skulle vara en ekonomiskt ohållbar lösning på lång sikt att stanna på Nya studenthuset och det är inte möjligt med nuvarande inkomstbas. I samband med försäljningen har vi kommit överens att vi stannar i A-trappan i ett halvt år mot en nedsatt hyra och detta har beaktats i generalsekreterarens budgetförslag. Detta har varit en stor handräckning till studentverksamheten av den nya ägaren. Tekniskt sett har delegationen rätt att anvisa HUS att inleda förhandlingar om att fortsätta hyra lokalerna för en längre tid. Den nya ägaren har beslutsrätt i frågan.
I praktiken är det inte ett alternativ att stanna för evigt i A-trappan.
-
Det här är skit. Just nu känns uttalanden om en ny början säkert frustrerande och det är ingen idé att förminska omfattningen av förändringen. Det är tillåtet att känna sorg när man måste avstå från sin egen föreningslokal i samband med förändringarna.
Vi på centralkansliet är också sorgsna över att vara tvungna att avstå från studenthuset och det är inte särskilt roligt att berätta att klustren i nuvarande form sannolikt upphör.
Om allt ändå går som planerat kommer HUS lokaler i framtiden att se ut så här:
- På Domus finns det utrymmen på cirka 1 400 kvadratmeter som föreningarna kan använda och dessa är gratis för föreningarna.
- Lokalerna är mer tillgängliga för användarna.
- I lokalerna finns det ett festutrymme, ett bastuutrymme och mötesutrymmen av olika slag som är gratis eller som kan användas mot en nominell bruksersättning.
- Det är möjligt att upprätthålla och renovera utrymmena och dessutom är de varma året om.
Förändringen är stor och det kan vara svårt att se någon ljusglimt i situationen.
I den situation som HUS befann sig skulle vi på riktigt ha kunnat förlora allt. Vi har ändå inte förlorat allt. De nya lokalarrangemangen kommer att göra det möjligt att ordna sitsar, förfester, efterfester och efterfesternas efterfester, spelkvällar, möten och alla de stunder som ger sin egen prägel åt livet som studerande.
Vi påminner samtidigt att det tyvärr är förbjudet att ta loss delar från HUS fastighet eller från Alinasalens golv som minnen (tavlor, räcken, stenar, plattor, mattor, dörrhandtag osv.).
-
Det finns säkert frågor. Här nedan är ännu tidtabellerna för infotillfällena där vi försöker besvara de frågor som vi inte har kunnat besvara nu.
- 11 kl. 15–16 infotillfälle
- 11 kl. 15–18 infotillfällen på distans
- på svenska kl. 15–15.45
- på finska kl. 16–16.45
- på engelska kl. 17–17.45
- 11 kl. 15–17 diskussionstillfälle för föreningarna i Domus Gaudium och Bibliotekshuset
- 11 kl. 16–18 diskussionstillfälle för föreningarna i Nya studenthuset
Vi har inte heller ännu svar på alla frågor och vi inser att det finns minst lika många behov som det finns föreningar inom studentkåren.
Vi rekommenderar att ni noggrant följer med föreningsbulletinerna.
Tveka inte att kontakta HUS föreningssakkunniga (Janne Saranpää, janne.saranpaa@hyy.fi) eller ekonomi- och servicechef (Anna Laurila, anna.laurila@hyy.fi) om du känner att du har ett enskilt behov du önskar diskutera eller direkta frågor, så försöker vi besvara frågorna genast när vi har svar på dem.
Alumner
-
Det får du.
Nästa vår kommer vi att ordna flera evenemang på Nya studenthuset som är öppna för alla – även för alumner. När vi avstår från Nya studenthuset ordnar vi så klart en hejdundrande och oförglömlig fest. Vi ordnar också alla tiders styrelsesits nästa år.
-
Nej det fanns det inte. Det är helt förståeligt att det spekuleras och att man försöker räkna ut eventuella andra lösningar i ljuset av den information som finns i medierna. Det gick tyvärr inte att frigöra sådana delhelheter från HUS fastighetsmassa med vilka vi skulle ha kunnat betala lånekostnaderna som förfaller till betalning, amortera lånet och slutligen realisera försäljningar som skulle ha varit en bättre lösning ur studentkårens synvinkel.
Studentkåren och Ylva har gjort sitt allt. Det här är den bästa lösningen med tanke på studentkårens och Ylvas intressen.
-
De donationer som vi skulle ha samlat in från privatpersoner borde har uppgått till flera tiotals miljoner redan förra våren för att det skulle ha haft en inverkan på HUS situation. Det här är tyvärr inte realistiskt.
Vi blev väldigt glada över konsortiet som leddes av Helsingfors universitet. Projektet liknade mycket en medelinsamling och vi var verkligen tacksamma när vi följde med detta.
-
Tyvärr inte. HUS hade gjort en avsiktsförklaring (dvs. ett intentionsavtal) med Keva redan sommaren 2025. En avsiktsförklaring innebär ensamrätt till köp. Studentkåren tog tacksamt emot initiativet, som konsortiet under ledning av Helsingfors universitet tog, och vi beaktade alternativet under processens gång. Vi utredde detta grundligt med alla parter.
-
Sannolikt inte, eftersom situationen verkligen har varit mycket dyster. Vi övervägde på våren om vi kunde hitta på något sätt där alumnerna kunde hjälpa oss. När skulderna är hundratals miljoner finns det väldigt lite som privatpersoner kunde ha gjort. Om 10 000 alumner skulle ha donerat 100 euro skulle vi ändå ha samlat ihop bara 1 000 000 euro.
Studentkåren har trots allt inte varit ensam under denna svåra tid. Många alumner var med i stiftelseprojektet för Gamla studenthuset och många har besvarat våra ibland lite speciella frågor, till exempel om medelinsamling och hur vi ska tolka HUS stadgar.
-
Vi har varit mycket tacksamma för den vilja att hjälpa som alumnerna har visat, för de vänliga orden och för erbjudandena att hjälpa. Studentkåren har inte varit ensam under denna svåra tid.
Vi är ändå nu i en ny situation och vi behöver också i fortsättningen sparring, utbildningar och hjälp med att utveckla studentkåren. Om du vill kan du meddela ditt intresse på alumnblanketten och berätta hurdan hjälp och hurdant stöd du kan erbjuda,
En medelinsamling för studentkåren är aktuell under kommande år. Mer information om medelinsamlingen får du också genom att fylla i alumnblanketten (blanketten är på finska).
Det godaste du kan göra för att hjälpa studentkåren är att äta på UniCafe så ofta som möjligt under kommande år. Det är möjligt att Ylva Palvelut Oy kan betala vinstutdelning till studentkåren under de kommande åren.
Well Catering och Restaurang Domus är också en del av UniCafe och du kan använda deras lokaler och cateringtjänster till exempel när ni ordnar lillajul på kontoret!
-
Det är vi också.
-
-
Aktuellt
Nedan hittar du nyheter som rör lokaler och andra aktuella texter om temat. Du hittar HUS pressmeddelanden i STT:s nyhetsrumstjänst.
-
-
-
Mer information
Om du har några frågor om detta tema kan du få hjälp av de personer som anges nedan.
-