25.6.2025

Iakttagelser om medlemsenkäten: synligare intressebevakning

BLOGG

Vi har under våren samlat in respons av HUS medlemmar bland annat via en medlemsenkät, på evenemang och under möten. I den här bloggserien diskuterar HUS ekonomi- och servicechef Anna Laurila den respons som vi har fått.

HUS medlemsenkät var öppen i februari och vi fick cirka 300 svar på enkäten. Dessutom fick vi cirka 140 skriftliga svar i vår responslåda på HUS pop-up-evenemang på campusområdena. Tack till er alla som har gett respons på HUS verksamhet!

Utifrån responsen är det många som upplever att de inte vet tillräckligt och inte heller hittar information om vad HUS gör rent konkret. Dylika tankar framträdde särskilt i fråga om beslutsfattande och intressebevakning. Jag är av samma åsikt om det här! Ett av våra kommunikationsmål i år är därför att ännu mer betona vilka mål vi som studentkår har och vad vi har gjort. De klassiska orden ”intressebevakning är ett maraton, inte ett sprinterlopp” gäller även oss. Det hindrar ändå inte att man informerar då man är halvvägs i loppet.

Utifrån responsen är det oklart hur beslutsfattandet sker både i styrelsen och i delegationen. Våra medlemmar önskar bättre transparens, oberoende om det gäller att rösta i val eller följa med beslutsfattandet. Hear, hear!

Vi streamar delegationens möten på YouTube och streamen avbryts endast när mötet går igenom sekretessbelagt material eller av mötestekniska orsaker. Eftersom det nödvändigtvis inte är så tillgängligt att följa med en stream i fem timmar, är vårt mål att i år öka på HUS eget innehåll där delegationsmedlemmarna själva kan berätta om de ärenden som behandlas på mötena. Vi hoppas att vi på detta sätt kan göra delegationens verksamhet och beslutsfattande konkretare.

Delegationens och styrelsens beslutsförteckningar publiceras på HUS anslagstavla. När det gäller möten kan du också själv lämna in en begäran om information om de ärenden som behandlats. Vi berättar gärna mer om beslutsfattandet för den som frågar! Dessa åtgärder är givetvis bara en droppe i havet, men genom att vi systematiskt utvecklar vår verksamhet, med responsen som utgångspunkt, hoppas jag att vi kan öka transparensen.

När det gäller intressebevakning och påverkansarbete önskar man i flera av de öppna responssvaren att HUS ”återgår till kärnverksamheten”, dvs. verksamhet som är så nära studentens vardag som möjligt. Man önskar att HUS ska inverka på studieärenden, studenternas försörjning och studenternas hälsovård. Vi är också medvetna om att i och med att vi har många olika slags medlemmar kan medlemmarna uppfatta kärnverksamheten på olika sätt beroende på livssituation och personliga behov.

I responsen kom det fram önskemål om att HUS skulle utföra påverkansarbete genom att delta i universitetets arbetsgrupper, skriva yttranden och delta i den offentliga debatten. Du kan bekanta dig med HUS yttranden och ställningstaganden på HUS webbplats. Vi planerar också att i vår kommunikation öka innehållet som informerar om vårt intressebevakningsarbete.

Vilka åtgärder har HUS vidtagit utifrån responsen som vi har fått?

  1. Vi stärker vår kommunikation om intressebevakningen särskilt när det gäller vår ”kärnverksamhet”, dvs. utbildning, försörjning och frågor som hänger tätt samman med studielivet. Du kan bekanta dig med aktuella frågor som gäller studenter till exempel i våra reels!
  2. Vi utvecklar transparensen i de beslutsfattande organen och särskilt när det gäller delegationens verksamhet. Delegationsmedlemmarna får fler möjligheter att synas i HUS kommunikationskanaler. I samband med höstens delegationsval kommer vi igen att befinna oss på de olika campusområdena så att det ska vara lättare att ställa frågor och förstå de olika delegationsgruppernas åsikter.

Det här är givetvis inte de enda frågorna vi arbetar med eller främjar, men vi förbinder oss vid att utveckla vår verksamhet i den riktning som våra medlemmar önskar både nu och i framtiden.

Du har också haft många chanser att ge respons till HUS. Du kan ge respons till HUS styrelse och personal under hela året. Du kan även ge respons via responsblanketten på HUS webbplats. Vi kommer att göra medlemsenkäter även i fortsättningen. Du kan dessutom inverka på HUS verksamhet genom att ställa upp som kandidat i delegationsvalet – eller åtminstone genom att rösta i valet.

Vi har fortfarande jobb kvar att göra för att nå vårt mål när det gäller medlemskapets relevans. Med hjälp av responsen kan vi bedöma mer exakt om vår verksamhet går i rätt riktning.

Anna Laurila
ekonomi- och servicechef