Sulje

Sosiaalisesti ja ekologisesti kestävästä joukkoliikenteestä ei saa leikata koronan varjolla | HYY

6.10.2020

Sosiaalisesti ja ekologisesti kestävästä joukkoliikenteestä ei saa leikata koronan varjolla

KANNANOTTO

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta on huolissaan Helsingin joukkoliikenteen tulevaisuudesta. Kaupunginhallituksen hyväksymän budjettiraamin mukaisesti ensi vuonna kaupungin on leikattava investoinneistaan koronan aiheuttaman paineen takia. Ymmärrämme taloudellisen paineen aiheuttaman säästötarpeen, mutta katsoo samalla, ettei säästöjä tulisi missään nimessä kohdistaa tuleviin ekologisesti ja sosiaalisesti kestäviin joukkoliikenneratkaisuihin.

Erityisesti olemme huolissamme metroasemien peruskorjauksista ja Kaisaniemen metroaseman pohjoisen sisäänkäynnin toteuttamisesta.

”Metro tarjoaa ekologisesti kestävän vaihtoehdon liikkua, ja sen käyttöön tulee rohkaista erityisesti panostamalla asemien peruskorjaukseen. Lisäksi Kaisaniemen uusi uloskäynti tukisi merkittävästi yliopisto-opiskelijoiden mahdollisuutta käyttää metron ja muun joukkoliikenteen yhdistelmää”, kaupunkipolitiikasta vastaava HYYn hallituksen jäsen Joonas Pulliainen perustelee.

Olemme myös pettyneitä Kalasataman – Pasilan raitiotien mahdolliseen viivästymiseen. Raitiotie luo toteutuessaan sujuvan kulkuyhteyden Kumpulan ja Pasilan välille. Näin myös osaltaan toteutetaan opiskelijoiden pitkäaikaisen tavoitteen, Tiederatikan, visiota.

”Uusien raideyhteyksien luominen kaupunkiin on parhaimpia tapoja päästöjen vähentämiseksi. Tämä on erityisen tärkeää opiskelijoille, joille julkinen liikenne on pääsääntöinen liikkumismuoto. Toivommekin, että raideinvestointien toteuttamismahdollisuudet sekä aikataulu arvioidaan uudelleen”, Pulliainen toteaa.

Raideinvestoinneista karsimalla kaupunki tekee karhupalveluksen itselleen. Raideinvestoinnit ovat avainasemassa joukkoliikenteen suhteellisen käyttäjämäärän kasvussa. Huomiota on kiinnitettävä sekä kattavaan linjastoon että sujuvaan matkaan. Nyt ehdotetut leikkaukset ovat vastakkaisia kaupungin hiilineutraalius-tavoitteen kanssa. Lisäksi ne heikentävät erityisesti pienituloisten mahdollisuuksia liikkua joustavasti ja turvallisesti kaupungissa.

”Haluamme lopuksi kiittää Helsingin kaupunkiympäristölautakuntaa, joka omassa lausunnossaan ensi vuoden talousarviosta jo kiinnitti huomiota moneen yllä mainittuun seikkaan. Nyt toivomme kaupungin päättäjiltä niin valtuustossa kuin kaupunginhallituksessa aktiivisia toimia, jotta seuraavan vuosikymmenen joukkoliikennehankkeet eivät jää puolitiehen”, Pulliainen päättää.

 

Lisätietoja:

Joonas Pulliainen
hallituksen jäsen
joonas.pulliainen@hyy.fi
0400 195 093

Matias Takala
Sosiaalipoliittinen asiantuntija
matias.takala@hyy.fi
050 543 9605