


HYYn tarjoamat neuvontapalvelut ovat uudistuneet
UUTINEN
Oletko kohdannut opinnoissasi tai muussa opiskelijaelämässä ongelman, jota et osaa ratkoa yksin? Asiantuntijamme neuvovat sinua opiskelijaelämän pattitilanteissa!
HYYn uudistettu neuvonnan palvelupolku tekee asiantuntijoiden tavoittamisesta helpompaa. Opiskelija voi ilmoittaa lomakkeella kohtaamastaan epäkohdasta, joka on tullut vastaan opinnoissa tai opiskelijaelämässä. Lomakkeen ilmoituksiin vastaa HYYn asiantuntijoista koostuva tiimi, joka käsittelee vastauksia luottamuksellisesti. Neuvontapyyntöihin vastataan viiden arkipäivän kuluessa.
”Emme halua, että kukaan jäsenistämme jää yksin ongelmansa kanssa sen takia, ettei tiedä keneen pitäisi olla yhteydessä. Lomakkeen kautta opiskelija voi asioida niin sanotusti yhdeltä luukulta: asiantuntijatiimimme arvioi, kuka olisi paras auttamaan tilanteessa”, kertoo HYYn talous- ja palvelupäällikkö Anna Laurila.
Neuvontapalveluiden uudistaminen on osa jäsenpalveluiden kokonaiskehitystä, jota tehdään muun muassa keväällä 2025 jäsenkyselyssä saadun palautteen pohjalta. Erityisesti yhdenvertaisuuteen, opiskelijan oikeusturvaan ja syrjintään ja häirintään liittyvät teemat ovat tyypillisiä jäsenten yhteydenotoissa. Teemat on huomioitu myös uudella lomakkeella. Lomakkeelle on mahdollista tehdä ilmoitus epäkohdasta myös anonyymisti.
HYY ei ryhdy minkäänlaisiin toimenpiteisiin ilmoituksen pohjalta ilman ilmoittajan suostumusta. Tämä tarkoittaa sitä, että anonyymisti ilmoitettua asiaa käsitellään ainoastaan yleisenä palautteena. HYY ei ole viranomainen tai tuomari, eikä aseta yksittäiselle Helsingin yliopiston henkilöstön jäsenelle, opiskelijalle tai järjestötoimijalle sanktioita ilmoitusten pohjalta. HYY ei myöskään tarjoa sovittelua yksityishenkilöiden välisiin kiistoihin. Palautetta voidaan kuitenkin tapahtumakohtaisesti huomioida esimerkiksi aiheeseen liittyvissä työryhmissä yliopistolla.
”Meille on tärkeää, että opiskelija saa tukea opiskelijaelämän haasteisiin. Haluamme myös tietää, missä kohdissa opiskelijalle tulee vastaan pulmia, joiden ehkäisemiseen voisimme vaikuttaa niin omassa toiminnassamme kuin vaikkapa yliopistolla. Usein asiat eivät kehity, koska ongelman olemassaolosta ei ole meillä tietoa”, Anna toteaa.
Neuvontapalveluiden uudistamisen yhteydessä HYY luopuu vanhasta häirintäyhdyshenkilömallista. Tästä huolimatta esimerkiksi isoimmissa HYYn tapahtumissa nähdään jatkossakin nimetyt tapahtumaturvallisuushenkilöt. Lisäksi Pykälän ja Codexin tarjoama oikeusapu palvelee opiskelijoita ja järjestöjä entiseen tapaan.
”HYYn tärkein tehtävä on tarjota tukea jäseniämme. Uskomme, että uudistus palvelee entistä useampaa Helsingin yliopistolla opiskelevaa”, summaa Anna.
Halutessaan opiskelija voi kysyä neuvoa suoraan keneltä tahansa HYYn työntekijältä.
Lisätietoja
Anna Laurila
talous- ja palvelupäällikkö
anna.laurila@hyy.fi