


Havaintoja jäsenkyselystä: palvelut jakavat jäsenistöä
BLOGI
Olemme kevään mittaan keränneet HYYn jäseniltä palautetta muun muassa jäsenkyselyllä, tapahtumissa ja tapaamisissa. Tässä blogisarjassa HYYn talous- ja palvelupäällikkö Anna Laurila tarkastelee saamaamme palautetta.
HYYn jäsenkysely oli auki helmikuun ajan, ja saimme siihen noin 300 vastausta. Lisäksi saimme HYY pop-up –tapahtumissa kampuksilla noin 140 kirjallista vastausta palautelaatikkoomme. Kiitos kaikille teille, jotka olette antaneet palautetta HYYn toiminnasta!
HYYn palveluiden osalta palaute jakautuu edunvalvontaa vahvemmin. Yhtäältä toivotaan, että HYY järjestäisi enemmän tapahtumia, näkyisi enemmän kampusten arjessa ja monipuolistaisi palveluja. Toisaalta toivotaan, että HYY järjestäisi itse vähemmän tapahtumia ja palveluja ajettaisiin merkittäviltä osin alas. Palveluihin kohdistuneessa kritiikissä korostuu kokemus korkeasta jäsenmaksusta, jota pitäisi laskea esimerkiksi palveluja leikkaamalla.
Tunnistamme, että HYYltä halutaan monipuolisempia palveluja ja mahdollisuuksia tutustua laajemmin eri alojen opiskelijoihin. HYYn halutaan olevan yhteisön liima, toki huomioiden järjestöjen tekemä arvokas työ yhteisöllisyyden eteen. Meillä ei kuitenkaan ole henkilö- tai talousresursseja tuottaa uusia massatapahtumia, ellemme luovu jostain muusta.
Vastaamme nyt toiveisiin palvelumuotoilemalla nykyisiä tapahtumiamme – teemme siis uutta, mutta samalla tai pienemmällä budjetilla kuin ennen. Esimerkiksi tämän vuoden Floran juhlallisuudet toteutettiin aivan uudella tavalla viimeiseen vuosikymmeneen verrattuna. Olemme myös luoneet HYYn nettisivuille tapahtumakalenterin, johon myös HYYn piirissä toimivat järjestöt voivat ilmoittaa tapahtumiaan. Toiveenamme on, että jäsenemme löytäisivät helpommin tapahtumia yhteisömme sisältä, joissa on mahdollisuus päästä tutustumaan toisiin opiskelijoihin poikkitieteellisesti.
Myös muiden palvelujen osalta jäsenistössämme on useita näkemyksiä. Ylioppilaslehti sai niin kehuja kuin kritiikkiäkin. Olemme keväällä perustaneet työryhmän pohtimaan lehden tulevaisuutta. Tarkoituksena on, että saavuttaisimme jonkinlaisen yhteisymmärryksen lehden kehittämisestä.
Lastenhoitopalvelumme Pikku HYY koetaan turhaksi, paitsi kun asiaa kysytään perheellisiltä opiskelijoilta. Heidän vastauksissaan painotettiin tarvetta palvelulle ja nostettiin esiin toiveita sen laajentamiselle muille kampuksille tai perhekerhomaisempaan suuntaan. Pikku HYYn laajentaminen muille kampuksille ei ole mahdollista taloudellisten reunaehtojen puitteissa, mutta teemme tällä hetkellä yhteistyötä Helsingin yliopiston kanssa perheellisten opiskelijoiden tukemiseksi. Perhekerhokin on käynyt mietinnässä, mutta tästä lisää myöhemmin, kun suunnitelmat selkeytyneet!
Millaisiin toimiin HYY on ryhtynyt saadun palautteen perusteella?
- Uudistamme tapahtumakonseptejamme. Esimerkiksi Floran päivä sekä HYYn vappu tuotiin keväällä lähemmäs opiskelijaa. Panostamme myös tapahtumakalenterin markkinointiin järjestöille, jotta oman yhteisömme monipuolinen tapahtumatarjonta olisi helpommin löydettävissä.
- Kehitämme HYYn tarjoamia palveluita kustannustehokkaasti. Kartoitamme muun muassa erilaisia alennuksia ja tarjouksia jäsenistöllemme tärkeiksi koetuista palveluista. Pyrimme lisäämään jäsenyydestä koettua lisäarvoa palanen kerrallaan. Uudistamme HYYn neuvontapalveluita yhdenvertaisuuteen, oikeusturvaan ja häirintään liittyvissä teemoissa, jotta jäsen voi asioida niin sanotusti yhden luukun periaatteella opiskelijaelämän ongelmatilanteissa.
Nämä toki eivät ole ainoita asioita, joita teemme tai edistämme, mutta sitoudumme kehittämään toimintaamme jäsenten toivomaan suuntaan nyt ja tulevaisuudessa.
Et ole myöskään jäänyt paitsi ainoasta sellaisesta hetkestä, kun jäsenet voivat antaa palautetta HYYlle. Voit antaa palautetta suoraan läpi vuoden HYYn hallitukselle ja henkilöstölle. Voit antaa palautetta myös HYYn nettisivujen palautelomakkeen kautta. Tulemme myös jatkossa tekemään jäsenkyselyjä. Voit vaikuttaa HYYn toimintaan myös asettumalla ehdolle edustajistoon – tai vähintäänkin äänestämällä vaaleissa.
Meillä on vielä matkaa tavoitetasoomme jäsenyyden merkityksellisyydestä ja jäsenmaksuun tyytyväisyydestä. Palautteen avulla pystymme kuitenkin tarkemmin arvioimaan, olemmeko oikealla kurssilla.
Anna Laurila
talous- ja palvelupäällikkö