25.6.2025

Havaintoja jäsenkyselystä: edunvalvontaa näkyvämmäksi

BLOGI

Olemme kevään mittaan keränneet HYYn jäseniltä palautetta muun muassa jäsenkyselyllä, tapahtumissa ja tapaamisissa. Tässä blogisarjassa HYYn talous- ja palvelupäällikkö Anna Laurila tarkastelee saamaamme palautetta.

HYYn jäsenkysely oli auki helmikuun ajan, ja saimme siihen noin 300 vastausta. Lisäksi saimme HYY pop-up –tapahtumissa kampuksilla noin 140 kirjallista vastausta palautelaatikkoomme. Kiitos kaikille teille, jotka olette antaneet palautetta HYYn toiminnasta!

Palautteen perusteella moni kokee, ettei tiedä tarpeeksi tai löydä tietoa siitä, mitä HYY konkreettisesti tekee. Tällaiset ajatukset korostuivat erityisesti päätöksenteon ja edunvalvonnan suhteen. Tästä olen samaa mieltä! Yhtenä tämän vuoden viestintätavoitteenamme onkin tuoda enemmän esiin sitä, mitä me ylioppilaskuntana tavoittelemme ja mitä olemme saaneet aikaan. Klassinen lausahdus “edunvalvonta on maraton, ei pikajuoksu” pätee meihinkin. Se ei kuitenkaan ole este kisan puolivälistä viestimiselle.

Päätöksenteko sekä hallituksessa että edustajistossa on palautteen perusteella epäselvää. Olipa kyseessä sitten äänestäminen tai päätöksenteon seuraaminen, jäsentemme toiveena on enemmän läpinäkyvyyttä. Hear, hear!

Edustajiston kokoukset striimataan YouTubeen ja striimi katkaistaan ainoastaan salassa pidettävien materiaalien läpikäyntiä tai kokousteknisiä syitä varten. Koska viiden tunnin striimin seuraaminen ei välttämättä ole kovin saavutettavaa, pyrimme tänä vuonna lisäämään HYYn omaa sisältöä, jossa edaattorit voivat omin sanoin kertoa kokouksissa käsiteltävistä asioista. Toivomme, että saamme näin konkretisoitua edustajiston toimintaa ja päätöksentekoa.

Edustajiston ja hallituksen kokousten päätösluettelot julkaistaan HYYn ilmoitustaululla. Kokousten osalta voit myös aina laittaa tietopyynnön käsitellyistä asioista. Avaamme mielellämme päätöksentekoa kysyjille! Nämä toimenpiteet ovat toki vain pisara meressä, mutta systemaattisesti kehittäen palautteen perusteella toivon, että saamme lisättyä avoimuutta.

Edunvalvonnan ja vaikuttamisen osalta HYYn toivotaan useissa avovastauksissa “palaamaan ydintoimintaan” eli mahdollisimman lähelle Helsingin yliopiston opiskelijan arkea. HYYn halutaan vaikuttavan opintoasioihin, opiskelijoiden toimeentuloon ja opiskelijoiden terveydenhuoltoon. Tunnistamme kuitenkin, että moninaiset jäsenemme voivat kokea ydintoiminnan tarkoittavan eri asioita riippuen elämäntilanteesta ja henkilökohtaisista tarpeista.

Palautteissa toivotaan, että HYY vaikuttaisi osallistumalla yliopiston työryhmiin, kirjoittamalla lausuntoja ja käymällä julkista keskustelua. HYYn antamiin lausuntoihin ja kannanottoihin voit tutustua HYYn nettisivuilla. Pyrimme myös lisäämään edunvalvontatoimintaa avaavaa sisältöä viestinnässämme.

Millaisiin toimiin HYY on ryhtynyt saadun palautteen perusteella?

  1. Vahvistamme edunvalvontaviestintäämme erityisesti “ydintoiminnasta” eli koulutuksesta, toimeentulosta ja tiiviisti opiskelijaelämään vaikuttavista asioista. Voit tutustua opiskelijalle ajankohtaisiin asioihin esimerkiksi reelseistä!
  2. Kehitämme avoimuutta päätöksentekoelimissä ja erityisesti edustajiston toiminnassa. Edustajiston jäsenet pääsevät enemmän ääneen HYYn viestintäkanavissa. Syksyn edustajistovaaleissa jalkaudumme taas kampuksille, jotta kysyminen ja eri edustajistoryhmien mielipiteiden ymmärtäminen olisi helpompaa.

Nämä toki eivät ole ainoita asioita, joita teemme tai edistämme, mutta sitoudumme kehittämään toimintaamme jäsenten toivomaan suuntaan nyt ja tulevaisuudessa.

Et ole myöskään jäänyt paitsi ainoasta sellaisesta hetkestä, kun jäsenet voivat antaa palautetta HYYlle. Voit antaa palautetta suoraan läpi vuoden HYYn hallitukselle ja henkilöstölle. Voit antaa palautetta myös HYYn nettisivujen palautelomakkeen kautta. Tulemme myös jatkossa tekemään jäsenkyselyjä. Voit vaikuttaa HYYn toimintaan myös asettumalla ehdolle edustajistoon – tai vähintäänkin äänestämällä vaaleissa.

Meillä on vielä matkaa tavoitetasoomme jäsenyyden merkityksellisyyden kokemuksesta.  Palautteen avulla pystymme kuitenkin tarkemmin arvioimaan, olemmeko oikealla kurssilla.

Anna Laurila 
talous- ja palvelupäällikkö