Media & arkisto

Helsingin Akateemisten Perussuomalaisten kannanotto HYYn käsittelyyn

05.03.2019

Helsingin Akateemiset Perussuomalaisten (HAPSU) kannanotto ‘’Suomen yliopistojen kuuluukin tuntua suomalaisilta’’ ei ole Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan arvojen mukainen. HYYn arvoihin kuuluu yhdenvertaisuus, jota ylioppilaskunta pyrkii edistämään ja kehittämään kaikessa toiminnassaan. Poliittisiin puolueisiin kuuluvat järjestöt ovat HYYn avustusten ulkopuolella, eikä HAPSU siten saa ylioppilaskunnalta taloudellista tukea.

Ylioppilaskunta on ottanut tapauksen käsittelyyn, koska HYY epäilee HAPSU:n rikkoneen HYYn yhdenvertaisuussuunitelmaa ja näin ollen Sääntöjä HYYn piirissä toimivaksi järjestöksi. Lisäksi HYYn linjapaperissa määritellään, että järjestöiltä edellytetään HYYn yhdenvertaisuussuunnitelman noudattamista.

HYYn talousjohtokunta käsittelee HYYn piirissä toimivien järjestöjen asioita ja muun muassa tapauksia liittyen järjestöjen poistamiseen HYYn piiristä. HAPSU:n kannanotto ja toiminta ovat tulossa talousjohtokunnan käsittelyyn.

Lisätietoja:

Laura Wathén